Record Details

Методика дослідження формування навичок соціально успішної особистості старшокласника у процесі групової діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735003/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/zbirnyk/article/view/51
10.32405/2308-3778-2020-24-2-261-276
 
Title Методика дослідження формування навичок соціально успішної особистості старшокласника у процесі групової діяльності
The method of research formation of socially successful personality skills of senior student in the process of group activity
 
Creator Хомич, О. Л.
Лаврентьєва, І.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Метою статті є аналіз і обґрунтування методики діагностики соціально успішної особистості старшокласника у процесі групової діяльності. У процесі дослідження було застосовано теоретичні методи: аналіз і синтез теоретичних та науково-методичних джерел для розроблення основних підходів до тлумачення поняття соціально успішної особистості та підбору діагностичного інструментарію для розробки методики дослідження.
Аналізуючи підходи до визначення поняття «успіх», «успішність» і «соціальна успішність» вдалося знайти визначення, яке найповніше відповідає меті і завданням дослідження: соціально успішна особистість – це людина, здатна створити у своїй майбутній діяльності матеріальні та духовні цінності, змінити соціальне життя та саму себе на краще, проаналізувати та оцінити наслідки цих змін, довести цінність власної думки до інших. Аналізуючи вікові особливості різних груп було встановлено, що сензитивним періодом розвитку навичок є старший шкільний вік. Так як він характеризується потребою у приналежності до групи, доцільно розвивати навички соціально успішної особистості у процесі групової діяльності.
Зазначено, що для формування соціально успішної особистості потрібно розвивати у старшокласників навички комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, попередження та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки, навички для ефективної групової діяльності, визначити рівень мотивованості досягнення успіху та створити сприятливі умови в освітньому середовищі.
Для методики дослідження формування навичок соціально успішної особистості старшокласника у процесі групової діяльності було дібрано: анкету «Ключові соціальні уміння учнів» Воронцової і Пономаренка, анкету Франкена для оцінки рівня сформованості навичок для здійснення групової діяльності, опитувальник «Мотивація успіху та страх невдачі» Реана, опитувальник Орлова «Потреба у досягненні успіху», анкету «Соціальні поведінкові практики учнів» Воронцової, Пономаренка.
The purpose of the article is to analyze and substantiate the method of diagnosis of socially successful personality of senior students in the process of group activity. The researchers used theoretical methods: analysis and synthesis of theoretical and scientific-methodological sources for developing basic approaches to the interpretation of the identifying of socially successful personality and the selection of diagnostic tools for the development of research method.
The authors analyzed the approaches to the definition of «success» and «social success» to find a definition that fully corresponds the purpose and objectives of the research. Socially successful person is a person able to create material and spiritual values in the future, change social life for the better, to analyze and evaluate the consequences of these changes, to prove the value of one’s own opinion to others. It was found that the senior school age is a sensitive period of development skills. This age is characterizing by the need to belong to a group, so it is advisable to develop the skills of a socially successful individual in the process of group activity.
The researchers noted that in order to form a socially successful personality, senior school students need to develop communication skills, self-control, empathy, cooperation, analysis and problem solving, conflict prevention and resolution, assertiveness, self-awareness and self-esteem, skills for effective group activity, to determine the level of motivation to get success and create comfortable conditions in the educational environment.
It was selected diagnostics instruments for research formation of socially successful personality skills of a senior student in the process of group activity. They are questionnaire “Key social skills of students” by Vorontsova and Ponomarenko, questionnaire to assess the level of skills for group activity by Franken, questionnaire “Motivation for success and fear of failure” by Rean, questionnaire “The need to succeed” by Orlov, the questionnaire “Social behavioral practices of students” by Vorontsova and Ponomarenko.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735003/1/51-Article%20Text-80-1-10-20210416.pdf
- Хомич, О. Л. (orcid.org/0000-0002-2947-4731 <http://orcid.org/0000-0002-2947-4731>) and Лаврентьєва, І.В. (orcid.org/0000-0003-4085-6228 <http://orcid.org/0000-0003-4085-6228>) (2020) The method of research formation of socially successful personality skills of senior student in the process of group activity Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (24). pp. 261-276. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2020-24-2-261-276
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2308-3778-2020-24-2-261-276