Record Details

Трансформація професійного розвитку вчителів в умовах відкритої освіти в Україні: моделі та сценарії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734947/
 
Title Трансформація професійного розвитку вчителів в умовах відкритої освіти в Україні: моделі та сценарії
Models of teacher professional development: Ukrainian and foreign experience in open education
 
Creator Leu-Severynenko, Snizhana
Pukhovska, Liudmyla
Bilousova, Natalia
Petrenko, L.M.
 
Subject 001.8 Methodology
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті аналізуються зарубіжні та вітчизняні моделі професійного розвитку вчителів і досвід їх практичного застосування. Зроблено висновок, що пріоритетом у підготовці вчителів є не лише зв’язок теорії з практикою, а й насамперед – зв’язок із особистістю вчителя. Ця знахідка стала поштовхом для розробки та розповсюдження нових моделей підвищення кваліфікації вчителів, які прийшли на зміну традиційному підвищенню кваліфікації – без відриву від роботи навчання. У той же час встановлено, що андрагогічна модель професійного розвитку для вчителя залишається основним в Україні, а професійний розвиток займає центральне місце. Впровадження стратегій відкритої освіти стимулює створення нових моделей професійного розвитку вчителів.
The article analyzes foreign and domestic professional development models for teachers and the experience of their practical application. It was concluded that the priority in teachers’ training is not only the connection between theory and practice but most of all - the connection with the teacher’s personality. This finding became the impetus for developing and distributing new models of professional development for teachers, which replaced the traditional professional development – in-service training. At the same time, it was found that the andragogic model of professional development for teachers remains fundamental in Ukraine, and professional development takes the central place. The implementation of open education strategies stimulates the creation of new models of professional development for teachers.
 
Publisher Database right RJ4All Publications
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734947/2/4_Issue_YVJ_March_2023_Vol_1-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B8-49-59.pdf
- Leu-Severynenko, Snizhana (orcid.org/0000-0001-8616-1005 <http://orcid.org/0000-0001-8616-1005>), Pukhovska, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-0313-7761 <http://orcid.org/0000-0002-0313-7761>), Bilousova, Natalia (orcid.org/0000-0001-6732-426X <http://orcid.org/0000-0001-6732-426X>) and Petrenko, L.M. (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2023) Models of teacher professional development: Ukrainian and foreign experience in open education Inequality, Informational Warfare, Fakes and Self-Regulation in Education and Upbringing of Youth, Youth Voice Journal, 1. pp. 49-58. ISSN 978-1-911634-78-2