Record Details

Провідні ідеї лінгводидактичної спадщини І. П. Ґудзик у контексті дидактики багатомовності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734799/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/648
10.32405/2411-1317-2023-1-85-95
 
Title Провідні ідеї лінгводидактичної спадщини І. П. Ґудзик у контексті дидактики багатомовності
Leading Ideas of the Language-didactic Heritage of I. P. Gudzyk in the Context of Didactic of Multilinguality
 
Creator Бакуліна, Наталія Валеріївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Статтю присвячено аналізу провідних ідей лінгводидактичної спадщини І. П. Ґудзик у контексті дидактики багатомовності.
З’ясовано, що вчена одна з перших почала ретельно досліджувати проблеми двомовного та багатомовного навчання в освіті незалежної України.
Визначено основні науково-методичні засади проблем двомовного та багатомовного навчання у працях ученої з огляду на актуальність і соціальну значущість ґрунтовних теоретичних досліджень і вагомих практичних результатів.
Відповідно до основ дидактики багатомовності проаналізовано ключові методологічні й організаційні напрями досліджень І. П. Ґудзик і впровадження їх результатів у практику навчання. Зокрема, аналіз проблем мовної освіти в Україні; висвітлення історичних підвалин і труднощів запровадження національних мов у шкільній практиці; конструювання підручників і посібників із двомовного та багатомовного навчання; упровадження різних моделей застосування мов у шкільній освіті; визначення понять першої, другої та третьої мови й особливостей багатомовного навчання; вивчення мовної особистості тощо.
Досліджено тлумачення понять «багатомовність», «двомовність», «інтеркультурність» «поліетнічність», «полікультурність», «багатокультурність», «багатоманітність світу», «діалог мов і культур» у працях вченої та взаємопов’язані з ними проблеми стереотипів поведінки, міжкультурного усвідомлення, формування позитивного образу співвітчизника та шляхи щодо їх запровадження у практику навчання.
Виявлено пропоновані дослідницею більш прийнятні терміни на кшталт «мови народів, що живуть в Україні», «рідна мова й інші мови», «викладова мова й інші мови» на противагу неоднозначним термінам «рідна мова», «іноземна мова», «мови національних меншин».
Виокремлено визначені нею лінгводидактичні засади навчання мов етнічних меншин з огляду на функціональний, компетентнісний, особистісно орієнтований, інтегративний та інші провідні підходи до навчання.
Констатовано, що результати досліджень І. П. Ґудзик із теорії та методики навчання різних мов національних спільнот України, застосовано до визначення змісту та розроблення варіативних методик, експериментально перевірених і втілених у створених нею (одноосібно й у співавторстві) освітніх програмах, підручниках, посібниках із різних мовних курсів.
Розкрито окремі лінгводидактичні проблеми двомовного та багатомовного навчання в рамках дисертаційних досліджень за наукового керівництва І. П. Ґудзик.
Зроблено висновок, що провідні ідеї лінгводидактичної спадщини І. П. Ґудзик у контексті дидактики багатомовності й узагальнені результати є вагомим підґрунтям для проведення подальших теоретичних і прикладних досліджень лінгводиактичних проблем двомовного та багатомовного навчання, методологічною основою для розроблення сучасного навчально-методичного забезпечення різноманітних мовних курсів – розділів державних стандартів початкової та базової освіти, типових і навчальних програм, підручників, посібників, довідкової літератури та про те, що наукові праці вченої не тільки не втратили своєї актуальності, а й навпаки нині потребують ретельного вивчення, переосмислення та подальшого впровадження в освітній процес, адже мають вагоме наукове підґрунтя та сприяють досягненню сучасних цілей навчання.
The article is devoted to the analysis of the leading ideas of the linguistic didactic heritage of I. P. Gudzyk in the context of multilingualism didactics.
It was found out that the scientist was one of the first to carefully research the problems of bilingual and multilingual education in the education of independent Ukraine.
The main scientific and methodological foundations of the problems of bilingual and multilingual education in the works of the scientist have been determined, taking into account the relevance and social significance of thorough theoretical research and significant practical results.
In accordance with the basics of multilingualism didactics, the key methodological and organizational directions of I. P. Gudzyk's research and the implementation of their results in teaching practice were analyzed. In particular, the analysis of the problems of language education in Ukraine; highlighting the historical foundations and difficulties of introducing national languages in school practice; construction of textbooks and manuals for bilingual and multilingual education; introduction of various models of language use in school education; definition of the concepts of the first, second and third languages and features of multilingual education; study of linguistic personality, etc.
The interpretation of the concepts "multilingualism", "bilingualism", "interculturality", "polyethnicity", "multiculturalism", "polyculturalism", "multiculturalism of the world", "dialogue of languages and cultures" in the works of the scientist and related problems of behavior stereotypes were studied. intercultural awareness, formation of a positive image of one's compatriots and ways to introduce them into educational practice.
More acceptable terms such as "languages of peoples living in Ukraine", "native language and other languages", "teaching native language and other languages" proposed by the researcher were found to be more acceptable as opposed to ambiguous terms "native language", "foreign language", "languages of national minorities".
The linguistic and didactic principles of teaching the languages of ethnic minorities are determined by her in terms of functional, competence-based, person-oriented, integrative and other leading approaches to learning.
It was established that the results of I. P. Gudzyk’s research on the theory and methods of teaching different languages of the national communities of Ukraine were applied to the definition of content and the development of variable methods, experimentally verified and embodied in the educational programs, textbooks, manuals different language courses created by her (individually and in co-authorship).
Separate linguistic and didactic problems of bilingual and multilingual education were revealed within the framework of dissertation research under the scientific supervision of I. P. Gudzyk.
It was concluded that the leading ideas of the linguistic didactic heritage of I. P. Gudzyk in the context of the didactics of multilingualism and the generalized results are a good basis for further theoretical and applied research on the linguistic problems of bilingual and multilingual education, a methodological basis for the development of modern educational and methodological support for various language courses – sections of the state standards of primary and basic education, typical curricula and educational programs, textbooks, manuals, reference literature and that the scientific works of the scientist not only have not lost their relevance, but on the contrary now require careful study, rethinking and further implementation in the educational process, because they have a strong scientific basis and contribute to the achievement of modern educational goals.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734799/1/Bakulina_Nataliia_UEJ_1_2023_85_95.pdf
- Бакуліна, Наталія Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8970-2660 <http://orcid.org/0000-0002-8970-2660>) (2023) Leading Ideas of the Language-didactic Heritage of I. P. Gudzyk in the Context of Didactic of Multilinguality Український педагогічний журнал, 1. pp. 85-95. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2023-1-85-95
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2023-1-85-95