Застосування технологій змішаного навчання на уроках української літератури в 5-6 класах в умовах воєнного стану
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/734797/
|
|
Title |
Застосування технологій змішаного навчання на уроках української літератури в 5-6 класах в умовах воєнного стану
Application of blended learning technologies in Ukrainian literature lessons in 5-6 grades under martial law |
|
Creator |
Слижук, Олеся Алімівна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему створення безпечного освітнього середовища у процесі навчання української літератури. Визначено, що впровадження технологій змішаного навчання в закладах середньої освіти охоплює форми подання матеріалу (очні, дистанційні); формати проведення уроків і консультацій (синхронні, асинхронні), способи керівництва освітнім процесом (учительське, самостійне, групове). Трансформації зазнають і методи навчання, адже в їх структуру інтегруються елементи комп’ютерних технологій. Доведено, що комплексне поєднання очного навчання, самостійної роботи з підручником, цифровим додатком до нього, онлайн-сервісами, виконання індивідуальних, парних та групових проєктів створюють оптимальні умови для створення безпечного освітнього середовища, ефективного навчання української літератури на адаптаційному циклі, дають можливість запобігти освітнім втратам в умовах воєнного стану.
The article updates the problem of creating a safe educational environment in the process of teaching Ukrainian literature. It was determined that the implementation of blended learning technologies in secondary education institutions covers the forms of presenting the material (face-to-face, remote); formats of lessons and consultations (synchronous, asynchronous), and methods of guiding the educational process (teacher, independent, group). Teaching methods are also undergoing transformation because elements of computer technologies are integrated into their structure. It has been proven that a complex combination of face-to-face learning, independent work with a textbook, a digital supplement to it, online services, and implementation of individual, pair, and group projects create optimal conditions for creating a safe educational environment, effective teaching of Ukrainian literature in the adaptation cycle, makes it possible to prevent academic losses in the conditions of martial law. |
|
Publisher |
ТОКІППО
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/734797/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA.pdf
- Слижук, Олеся Алімівна (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>) (2023) Application of blended learning technologies in Ukrainian literature lessons in 5-6 grades under martial law In: Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення (м. Тернопіль, Україна, 03 березня 2023 року) ТОКІППО, м. Тернопіль, Україна, pp. 316-320. |
|