Record Details

Педагогічний дизайн як сучасне явище індивідуальної майстерності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734669/
http://eetecs.kdu.edu.ua/2022_03/EETECS2022_010(3)_02
10.30929/2307-9770.2022.10.03.02
 
Title Педагогічний дизайн як сучасне явище індивідуальної майстерності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти
Pedagogical design as a modern phenomenon of individual skill of scientific and pedagogical workers of higher educational institutions
 
Creator Козубцов, І.М.
Каряка, І.
Козубцова, Л.М.
Доценко, Л.
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
65 Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations
 
Description Пошук ефективних засобів професійної підготовки студентів викликає необхідність проведення аналізу та усвідомлення можливостей педагогічного дизайну в освітньому процесі закладів вищої освіти. Для вирішення поставлених завдань використовувалися ряд методів: методи історичного аналізу узагальнення наукової літератури означеної проблематики; методи структурно-генетичного аналізу та синтезу. В науковопедагогічній літературі поняття «педагогічний дизайн» є сучасним явищем, що знаходиться в тренді розвитку педагогічної науки та вирізняється неоднозначністю підходів до свого трактування різними дослідниками. Відповідно до цього, автори статті пропонують власне розуміння даної дефініції, де остання визначається як комплексна творча науково-практична діяльність викладача вищого навчального закладу щодо формування гармонійного, естетично повноцінного освітнього середовища шляхом розробки об’єктів матеріальної культури. Однак, вплив педагогічного дизайну на освітній процес закладів вищої освіти не вирішує всі проблеми вибору педагогічних технологій навчання, проте, сприяє їх вирішенню, оскільки ключовим завданням викладача є суб’єкт освітнього процесу. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні змісту поняття «педагогічний дизайн», як комплексної творчої науково-практичної діяльності науково-педагогічного працівника щодо формування гармонійного, естетично повноцінного освітнього середовища студентів шляхом розробки ефективних педагогічних технологій і прийомів навчання студентів. Практичне значення дослідження полягає у розширенні сфери застосування педагогічного дизайну у закладах вищої освіти. Представлене дослідження не вичерпує всіх аспектів зазначеної проблеми. Теоретичні та практичні результати, які було отримано в процесі наукового пошуку, становлять підґрунтя для подальшого її вивчення та вдосконалення.
The search for effective means of professional training of students has led us to the need to analyze and understand the possibilities of pedagogical design in the educational process of higher education. To solve the tasks, methods of historical analysis were used to analyze and generalize the scientific literature on the problem of work; structural-genetic analysis and synthesis, specifying the object and subject of research. An analysis of the scientific and pedagogical literature in which the object of study is "pedagogical design" shows that the definition is a modern phenomenon in the trend of development of pedagogical science. This explains the ambiguity of the interpretation of the concept of pedagogical design by different researchers. In the study, the authors propose an authorial definition of pedagogical design in the narrow sense. Pedagogical design is a complex creative scientific and practical activity of a scientific and pedagogical worker on the formation of a harmonious, aesthetically complete educational environment of students and the development of objects of material culture. Along with the positive effect of the implementation in practice of higher education institutions, the use of pedagogical design does not immediately solve the existing problem of choosing pedagogical learning technologies. Unfortunately, it remains a key problem for the teacher - the subject of the educational process. The scientific novelty of the study is that it is proposed to expand the meaning of "pedagogical design" as a complex creative scientific and practical activity of scientific and pedagogical worker to form a harmonious, aesthetically pleasing educational environment for students and develop effective pedagogical technologies and teaching methods. The practical significance of the study is to expand the scope of pedagogical design in higher education. The presented study does not cover all aspects of this problem. Theoretical and practical results obtained in the process of scientific research are the basis for its further study and improvement.
 
Publisher Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734669/1/EETECS2022_010%283%29_02
- Козубцов, І.М. (orcid.org/0000-0002-7309-4365 <http://orcid.org/0000-0002-7309-4365>), Каряка, І. (orcid.org/0000-0002-9570-7660 <http://orcid.org/0000-0002-9570-7660>), Козубцова, Л.М. (orcid.org/0000-0002-7866-8575 <http://orcid.org/0000-0002-7866-8575>) and Доценко, Л. (orcid.org/0000-0001-5004-0471 <http://orcid.org/0000-0001-5004-0471>) (2022) Pedagogical design as a modern phenomenon of individual skill of scientific and pedagogical workers of higher educational institutions Engineering and Educational Technologies, 3 (10). pp. 19-28. ISSN 2307-9770
10.30929/2307-9770.2022.10.03.02
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.30929/2307-9770.2022.10.03.02