Record Details

Глобальні виклики часу освіти дорослих в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734636/
10.52058/2786-6025-2023-3(17)-327-334
 
Title Глобальні виклики часу освіти дорослих в Україні
Global challenges of adult education in Ukraine
 
Creator Захарін, С.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглянуто питання освіти дорослих в Україні як складової безперервної освіти, освіти впродовж життя. Висвітлено глобальні тенденції в сфері освіти дорослих, зокрема форми освіти дорослих та використання нових технологій. Визначено, що таке формальна й неформальна освіта; показано, що освіта дорослих є частиною загальної освітньої системи, що забезпечує постійний і безперервний процес підвищення рівня освіченості населення. Виокремлено невід’ємну частину безперервної освіти якою є освіта дорослих, яка за змістом, формою, технологією, методами і методиками навчання якісно відрізняється від інших освітніх галузей. Вона може суттєво змінити життя та відкрити нові можливості: навчатися у системах формальної неформальної, та інформальної освіти, розкривати свій мистецький та культурний потенціал, вести здоровий спосіб життя, покращувати можливості працевлаштування.
Обгрунтовано, що таке навчання протягом життя та встановлено, що освіта дорослих є тим складником загальної освітньої системи, який забезпечує постійний і безперервний процес підвищення рівня освіченості населення. Освіту дорослих розглядають як один із механізмів зміцнення суспільства та підвищення якості життя.
Проаналізовано різні законопроєкти які передбачають солідарний розподіл обов’язків та відповідальності між державою, стейкхолдерами та громадянами. У цьому русі встановлено, що реформування та вдосконалення системи освіти дорослих дозволить, на нашу думку, розвивати її як цілісну систему, яка підвищити рівень розвитку особистості та суспільства, відновить права кожного громадянина на безперервну освіту протягом життя, а також створить об’єктивні умови для максимального зростання. Доведено, що сучасна освіта дорослих має здійснюватися у різних формах (формальній, неформальній, інформальній) та створювати умови для засвоєння знань, формування умінь та навичок (компетентностей та програмних результатів) задля реалізації життєвих цілей людини. Вона має надавати людині можливість розвиватися, опановувати нові сфери діяльності та забезпечувати вдосконалення професійної компетентності. Отже, завершальною метою освіти дорослих, на нашу думку, є формування компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка з активною громадською позицією, бере участь в економічному, соціальному й особистому житті.
The article examines the issue of adult education in Ukraine as a component of continuous education, lifelong education. Global trends in the field of adult education are highlighted, including forms of adult education and the use of new technologies. It is determined what formal and informal education is; it is shown that adult education is part of the general educational system, which ensures a constant and continuous process of raising the level of education of the population. An integral part of continuous education, which is adult education, is singled out, which is qualitatively different from other educational fields in terms of content, form, technology, methods and teaching methods. It can significantly change life and open up new opportunities: study in formal, informal, and informal education systems, reveal your artistic and cultural potential, lead a healthy lifestyle, and improve employment opportunities.
It is substantiated what lifelong learning is, and it is established that adult education is a component of the general education system that ensures a constant and continuous process of raising the level of education of the population. Adult education is considered as one of the mechanisms of strengthening society and improving the quality of life.
Various draft laws that provide for the joint distribution of duties and responsibilities between the state, stakeholders and citizens have been analyzed. In this movement, it was established that reforming and improving the system of adult education will, in our opinion, allow to develop it as a holistic system that will increase the level of development of the individual and society, will restore the rights of every citizen to continuous education throughout life, and will also create objective conditions for maximum growth. It has been proven that modern adult education should be carried out in various forms (formal, informal, informal) and create conditions for the assimilation of knowledge, the formation of abilities and skills (competencies and program results) for the realization of a person's life goals. It should provide a person with the opportunity to develop, master new areas of activity and ensure improvement of professional competence. So, the final goal of adult education, in our opinion, is the formation of a competent, competitive personality, who takes an active public position and participates in economic, social and personal life.
 
Publisher Громадська організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734636/1/3%2817%292023_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0_%D1%96_%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0-327-334%20_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%97%D0%B0%D1%85%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%B0%20%D0%A1.%D0%92..pdf
- Захарін, С.В. (orcid.org/0000-0002-1263-8170 <http://orcid.org/0000-0002-1263-8170>) (2023) Global challenges of adult education in Ukraine "Science and technology today" ("Pedagogy" series, "Law" series, "Economics" series, "Physical and mathematical sciences" series, "Technics" series), 3 (17). pp. 327-334. ISSN 2786-6025
10.52058/2786-6025-2023-3(17)-327-334
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-6025-2023-3(17)-327-334