Record Details

EСO-Environment of the Information—Analytical System of Scientific Personnel Training as a Means of Open Science

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734538/
https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/36111
10.3991/ijep.v13i1.36111
 
Title EСO-Environment of the Information—Analytical System of Scientific Personnel Training as a Means of Open Science
ЕКО-середовище інформаційно-аналітичної системи підготовки наукових кадрів як засіб відкритої науки
 
Creator Ростока, Марина Львівна
Kuzmenko, Olha
 
Subject 001.8 Methodology
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
5 Мathematics. natural sciences
 
Description The changes in the system of higher engineering education (HEE), the development of the scientific vector of STEM and the demands of Industrial Revolution 4.0 determine the revision of the concept of Scientific Personnel Training (SPT) of engineering direction. It is important to modernize the content of such education and to focus on meeting stakeholders in the context of open science. Methodologically substantiated principles of the construction information-analytical system (IAS) in integration software engineering with scientific approaches to teaching in physics will adequately affect the level of quality organization of the research in open science using the proposed ECO-environment of IAS for SPT. The purpose of SPT, based on the fundamentalization of the practical logic and of the provisions of transdisciplinary, systematic, competency and synergetic approaches is to provide subjects of scientific education with methodological tools for solving research problems in specific knowledge areas. At the transdisciplinary level, taking into account the concepts of STEM and open science justify adapting the methodology of constructing the transdisciplinary IAS; the terminology is systematized; the adaptive processes in an ECO-environment are revealed; the trajectory of development of transdisciplinary competence of applicants of scientific education is substantiated.
Зміни в системі вищої інженерної освіти (HEE), розвиток наукового вектору STEM та вимоги Industrial Revolution 4.0 зумовлюють перегляд концепції Scientific Personnel Training (SPT) інженерного напрямку. Важливо модернізувати зміст такої освіти та зосередитися на зустрічах із зацікавленими сторонами в контексті відкритої науки. Методологічно обґрунтовані принципи побудови інформаційно-аналітичної системи (ІАС) в інтеграції програмної інженерії з науковими підходами до викладання фізики адекватно вплинуть на рівень якісної організації дослідження відкритої науки з використанням запропонованого ЕКО-середовища ІАС для СПТ. Метою СПТ, що ґрунтується на фундаменталізації практичної логіки та положень трансдисциплінарного, системного, компетентнісного та синергетичного підходів, є забезпечення суб’єктів наукової освіти методичним інструментарієм для вирішення дослідницьких завдань у конкретних галузях знань. На трансдисциплінарному рівні з урахуванням концепцій STEM та відкритої науки обґрунтувати адаптацію методології побудови трансдисциплінарної ІАС; систематизовано термінологію; виявлено адаптивні процеси в ЕКО-середовищі; обґрунтовано траєкторію розвитку трансдисциплінарної компетентності здобувачів наукової освіти.
 
Publisher International Association of Online Engineering
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734538/1/94_RostokaML_iJEP_13%281%29_2023.pdf
- Ростока, Марина Львівна (orcid.org/0000-0002-1891-5482 <http://orcid.org/0000-0002-1891-5482>) and Kuzmenko, Olha (orcid.org/0000-0003-4514-3032 <http://orcid.org/0000-0003-4514-3032>) (2023) EСO-Environment of the Information—Analytical System of Scientific Personnel Training as a Means of Open Science International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 1 (13). pp. 94-101. ISSN 2192-4880
10.3991/ijep.v13i1.36111
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.3991/ijep.v13i1.36111