Record Details

Організація професійної підготовки вчителів в університетах Туреччини

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734531/
https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5149
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-56-150-161
 
Title Організація професійної підготовки вчителів в університетах Туреччини
Organization of professional training of teachers in universities of Turkey
 
Creator Постригач, Н.О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається організація професійної підготовки вчителів у Туреччині. Вивчено, що підготовка вчителів спеціальної освіти може здійснюватися на рівнях бакалаврату, магістратури або докторантури. Проаналізовано, що навчання за програмами початкової підготовки вчителів для дошкільної, початкової та середньої освіти в Туреччині здійснюються педагогічними факультетами університетів.
З’ясовано, що модернізація системи підготовки вчителів у Туреччині і в Україні відбувається під впливом сучасних економічних, інформаційних, соціальних тенденцій щодо формування аксіологічних засад життєдіяльності суспільства, здійснюється на зламі різних соціологічних підходів до визначення її функцій.
Доведено необхідність пошуку та реалізації новітніх підходів до забезпечення якісно нового рівня професійної підготовки сучасного вчителя відповідно до світових стандартів. Здійснений аналіз конструктивних ідей педагогічного досвіду організації професійної підготовки турецьких учителів дав змогу окреслити науково-практичні рекомендації щодо удосконалення системи неперервної педагогічної освіти в Україні в умовах її адаптації до вимог загальноєвропейського освітнього простору, а саме: забезпечення можливостей місцевим організаціям та університетам брати участь у прийнятті рішень при формуванні освітньої політики; підтримка університетів, особливо педагогічних факультетів щодо підготовки персоналу підвищення кваліфікації - адміністраторів, тренерів та спеціалістів; посилення співпраці між Міністерством національної освіти, школами та університетами; запровадження процедури відбору майбутніх вчителів за допомогою проходження загальнонаціонального іспиту; ширше використання освітніх технологій у підготовці вчителів спеціальної освіти; збільшення каналів підвищення кваліфікації вчителів за допомогою дистанційної освіти; реструктуризація програм підготовки, спрямована на впровадження орієнтованої на студентів системи освіти відповідно до потреб громади та вимог сучасної цивілізації; сертифікація програм підготовки з педагогічного становлення; посилення практичної спрямованості професійної підготовки тощо.
The article considers the organization of teacher training in Turkey. It has been studied that the training of special education teachers can be carried out at the bachelor's, master's or doctoral levels. It is analyzed that the training in the programs of initial teacher training for preschool, primary and secondary education in Turkey is carried out by the pedagogical faculties of universities.
It was found that the modernization of the teacher training system in Turkey and Ukraine is influenced by modern economic, informational, social trends in the formation of axiological foundations of society, is carried out at the border of various sociological approaches to defining its functions.
The necessity of search and realization of new approaches to maintenance of qualitatively new level of professional training of the modern teacher according to world standards is proved. The analysis of constructive ideas of pedagogical experience in organizing the training of Turkish teachers allowed to outline scientific and practical recommendations for improving the system of continuing pedagogical education in Ukraine in terms of its adaptation to the requirements of the European educational space, namely: providing opportunities for local organizations and universities to participate in decision-making educational policy; support for universities, especially pedagogical faculties for staff training, advanced training - administrators, coaches and specialists; strengthening cooperation between the Ministry of National Education, schools and universities; introduction of a procedure for selecting future teachers by passing a national exam; extensive use of educational technologies in the training of special education teachers; increasing the channels of teacher training through distance education; restructuring of training programs aimed at introducing a student-centered education system in accordance with the needs of society and the requirements of modern civilization; certification of training programs for pedagogical development; strengthening the practical orientation of professional training.
 
Publisher ТОВ «Друк плюс»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734531/1/16.pdf
- Постригач, Н.О. (orcid.org/0000-0002-5433-2938 <http://orcid.org/0000-0002-5433-2938>) (2020) Organization of professional training of teachers in universities of Turkey Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми (56). pp. 150-161. ISSN 2412-1142
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-56-150-161