Record Details

Conceptual model of the modern multi-vector people-centered development of the educational institution as a complexly organized system

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734512/
https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/transformational-processes-of-the-social-and-humanitarian-sphere-of-modern-ukraine-in-the-conditions-of-war.html
 
Title Conceptual model of the modern multi-vector people-centered development of the educational institution as a complexly organized system
Концептуальна модель сучасного багатовекторного людиноцентристського розвитку закладу освіти як складно організованої системи
 
Creator Калініна, Л.М.
Лісова, Н.І.
Загородня, Алла Анатоліївна
Біницька, Олена Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description In the course of the research, it was determined that the strategic tasks of the reforming education management are the modernization of the existing management system and the transition to the state-public form of decentralized management based on the principles of people-centered trust.
The essence of such concepts as “modeling” and “model” has been revealed, theoretically based conceptual model of multi-vector people-centered development of the educational institution as a socio-cultural ternary system “child -school – community” based on trust foundations of human-centrism and as a complex mega-system has been presented.
It is emphasized that during the construction of the conceptual model and sub-models in this research, we were guided by the level system of methodological knowledge, various methodologies of the system approach - hard and soft, - synergy, the philosophy of information civilization, etc., as well as theories that consider the formation of people-centered societies, which are represented by various scientific schools of management.
Theoretically grounded conceptual model of multi-vector people-centered development of the educational institution and vectors of innovative development of the school have been presented: “School of trust formation” – “School of public trust” – “School of culture of trust”. The “School of trust formation” is considered as a resource for the own development of the school, in which student, pedagogical and parental teams begin to study and build a trusting subject-subject interaction in various types of activities on the basis of the concept of child (human) centrism, human and symbolic capital “trust/mistrust”, implement step by step the program “Lessons of trust in the modern school”, projects, activities.
During the modeling and practical implementation of the conceptual model, the key ideas in the context of decentralization and united territorial communities were identified and implemented in the activities of the educational institutions.
These are the ideas of freedom and personal responsibility, peace and tolerance; social justice and equal access to quality education; implementation of full-fledged organizational, academic and financial autonomy; self-governance in institutions with the focus on personality development, improving the quality of processes and results of the subjects’ activities, efficiency of processes; equality and compliance with the main principles of successful activity – trust, social guarantees, social justice.
У ході дослідження визначено, що стратегічними завданнями реформування управління освітою є модернізація існуючої системи управління та перехід до державно-громадської форми децентралізованого управління на довірчих засадах людиноцентризму.
Розкрито сутність таких понять, як «моделювання» і «модель», подано теоретично обґрунтовану концептуальну модель багатовекторного людиноцентристського розвитку закладу загальної середньої освіти як соціокультурної тринарної системи «дитина – школа – громада» на довірчих засадах людиноцентризму та як складної мегасистеми.
Акцентовано, що під час побудови концептуальної моделі та субмоделей у цьому дослідженні ми керувалися рівневою системою методологічного знання, різними методологіями системного підходу – жорсткого та м’якого, – синергетикою, філософією інформаційної цивілізації та ін., а також теоріями, що розглядають формування людиноцентристських демократичних суспільств, які представлені різними науковими школами менеджменту.
Подано теоретично обґрунтовану концептуальну модель багатовекторного людиноцентристського розвитку закладу загальної середньої освіти та вектори інноваційного розвитку школи: «Школа формування довіри» – «Школа громадської довіри» – «Школа культури довіри». «Школу формування довіри» розглянуто як ресурс власного розвитку школи, у якому учнівські, педагогічний і батьківські колективи починають вивчати та будувати довірчу суб’єкт-суб’єктну взаємодію у різних видах діяльності на засадах концепції дитино(людино)центризму, людського та символічного капіталу «довіра/недовіра», упроваджувати покроково програму «Уроки довіри в сучасній школі», проєкти, заходи.
Під час моделювання та практичного втілення концептуальної моделі відбулося визначення та впровадження в діяльність закладів освіти ключових ідей в умовах децентралізації та ОТГ. Це ідеї свободи та особистої відповідальності, миру та толерантності; соціальної справедливості та рівного доступу до якісної освіти; впровадження повноцінної організаційної, академічної та фінансової автономії; самоврядування у закладах із орієнтацією на розвиток особистості, покращання якості процесів і результатів діяльності суб’єктів, ефективність процесів; рівності та дотримання основних принципів успішної діяльності – довіри, соціальних гарантій, соціальної справедливості.
 
Publisher VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku
 
Date 2023
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734512/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%9B%D0%9C_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf
Калініна, Л.М. (orcid.org/0000-0003-0534-6089 <http://orcid.org/0000-0003-0534-6089>), Лісова, Н.І. (orcid.org/0000-0001-9363-0981 <http://orcid.org/0000-0001-9363-0981>), Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) and Біницька, Олена Петрівна (orcid.org/0000-0001-8746-3515 <http://orcid.org/0000-0001-8746-3515>) (2023) Conceptual model of the modern multi-vector people-centered development of the educational institution as a complexly organized system VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, с. Ružomberok, Slovakia, pp. 171-202. ISBN 978 – 80 – 561 – 1009 – 6