Record Details

Роль Н. К. Патканової-Кранковської у функціонуванні Київської школи-притулку для глухонімих дітей в м. Києві (1902-1925)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734517/
 
Title Роль Н. К. Патканової-Кранковської у функціонуванні Київської школи-притулку для глухонімих дітей в м. Києві (1902-1925)
The role of N. K. Patkanova-Krankovska in the functioning of the Kyiv Asylum School for Deaf and Dumb Children in Kyiv (1902-1925)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
93/94 History
 
Description Розглянуто історію створення і розвитку Київської школи-притулку для глухонімих дітей початку ХХ ст. Проаналізовано й узагальнено роль видатного сурдопедагога Н.К. Патканової-Кранковської (1880 - 1929 рр.) у розвитку освіти для дітей з вадами слуху, її подвижницьку педагогічну діяльність з утвердження права глухої дитини на життя нарівні зі здоровою. Розкрито методичну систему Н.К. Патканової-Кранковської, в основі якої було застосування наочно-акустичного методу роботи, що передбачав навчання дошкільнят (постановка звуків, вимовляння складів тощо), а згодом і школярів (повторення та закріплення мовного звукового процесу) за допомогою зорового сприймання. Висвітлено організацію навчальної та виховної роботи у школі-притулку, зокрема у дошкільному закладі, навчання дітей в якому починалося з трьох років, так як, за твердженням видатного сурдопедагога, до трьох років глуха дитина майже не відстає в розвитку від здорової.
The history of creation and development of the Kiev school-orphanage for deaf children early twentieth century. Analyzed and summarized the outstanding role of deaf educator N.K. Patkanova-Krankovska (1880-1929) in the development of education for children with impaired hearing, her dedicated teaching activities according to the rights of the deaf child's life along with the hearing. Is described the methodical system for N.K. Patkanova-Krankovska, which was based on the use of visual-acoustic method of work which includes training of preschool children (production of sounds, pronunciation, warehouses, etc.), and subsequently the students (repetition and consolidation of language audio process) with visual perception. Elucidated the organization of training and educational work in the school shelter, particularly in preschool, children's education which began with three years because, according to the outstanding deaf educator, up to three years of a deaf child is almost never behind in the development of hears. Focused attention on the speech N.K. Patkanova-Krankovska on II All-Russia Congress of deaf educators (1903), where she suggested that rather bold by the time the plan - a radical reorganization of all deaf education by introducing a clear system of early (preschool) education before high school and even high school. Indicated that its methodical system was to implement as early as possible preparing kids to learn the language.
 
Publisher Рідна школа
 
Date 2009
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734517/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20%D0%A0%D0%BE%D0%BB%D1%8C%20%D0%9D.%D0%9A.%D0%9F%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97-%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97...%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202009.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2009) The role of N. K. Patkanova-Krankovska in the functioning of the Kyiv Asylum School for Deaf and Dumb Children in Kyiv (1902-1925) Рідна школа, 12 (949). pp. 51-55. ISSN 0131-6788