Record Details

Ключові аспекти надання професійної допомоги інклюзивно-ресурсними центрами: реалії та перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734440/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/23_52_2023/pedagogy/Bulletin_23_52_Pedagogika_Matvieieva.pdf
10.58442/2218-7650-2023-23(52)-140-153
 
Title Ключові аспекти надання професійної допомоги інклюзивно-ресурсними центрами: реалії та перспективи
Key aspects of professional assistance provided by inclusive‐resource centers: realities and prospects
 
Creator Матвєєва, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті визначено основні напрями надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів. Під час дослідження встановлено, що ефективність організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг залежить від взаємодії інклюзивно-ресурсного центру, групи психолого-педагогічного супроводу дитини та батьків. З’ясовано, що психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку. Сформульовано основні завдання інклюзивно-ресурсних центрів та основні аспекти надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами. Визначено ключові аспекти та напрями надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів. З метою визначення рівня реалізації освітніх послуг в інклюзивно-ресурсних центрах під час дослідження було розроблено та апробовано опитувальник для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо якості послуг, що надаються фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів України. Проаналізовано реалії та перспективи розвитку та удосконалення системи надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами. Розроблений автором опитувальник допоміг визначити ключові проблеми та недоліки надання такої допомоги фахівцями. Результати дослідження показали основні психолого-педагогічні умови надання професійної допомоги батькам, а також сприяють розробленню ефективних експериментальних методик щодо діагностики існуючих механізмів надання професійної допомоги в інклюзивно-ресурсному центрі, що також можуть бути використані фахівцями спеціальних закладів освіти. Автор зазначає, що результати дослідження можуть бути корисними при підготовці та перепідготовці педагогічних кадрів, а також під час провадження нових теоретичних та експериментальних досліджень.
The article deals with the key directions of providing professional assistance to parents of children with special education needs by specialists of inclusive resource centers. During the research it was determined that the effectiveness of the organization of the provision of psychological and pedagogical, correctional and developed services depends on the interaction of an inclusive resource center and a team of psychological and pedagogical support for the child. It was found that psychological and pedagogical support is a complex system of measures to organize the education process and development of the child, provided for by the individual development program. The article formulates the main tasks of inclusive resource centers and key aspects of providing professional assistance to parents of children with special education needs. The purpose of the research is to identify key aspects and areas of professional assistance to parents of children with special education needs by specialists of the inclusive resource center. In order to determine the level of provision of education services in the inclusive resource center, the research developed and tested a questionnaire for parents of children with special education needs in the quality provision of services by specialists of the inclusive resource center. On the basis of the author’s research, the realities and prospects of development and improvement of the system of providing professional assistance to parents of children with special education needs have been analyzed. The questionnaire developed by the author helped to identify key problems and shortcomings in the provision of such assistance by specialists. The results of the research showed the main psychological and pedagogical conditions of providing professional assistance to parents, and also contribute to the development of effective experimental methods of diagnosis of existing mechanisms of professional assistance in inclusivethe resource centre which can also be used by specialists of special education institutions. The author notes that the results of the research may be useful in the training and retraining of teachers, as well as in the conduct of new theoretical and experimental research.
 
Publisher Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734440/1/Bulletin_23_52_Pedagogika_Matvieieva.pdf
- Матвєєва, О.В. (orcid.org/0000-0002-3935-897X <http://orcid.org/0000-0002-3935-897X>) (2023) Key aspects of professional assistance provided by inclusive‐resource centers: realities and prospects Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 23 (52). pp. 140-153. ISSN 2218-7650
10.58442/2218-7650-2023-23(52)-140-153
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.58442/2218-7650-2023-23(52)-140-153