Record Details

Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734484/
 
Title Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies
Підтримка професійного розвитку українських вчителів для розвитку їхніх цифрових компетенцій
 
Creator Ivaniuk, Iryna
Ovcharuk, Oksana
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The development of a teacher's digital competence is a key issue for the Ukrainian education system in modern conditions. This issue becomes especially important during the war period, caused by Russian aggression, which caused a significant loss of opportunities for face-to-face education and challenged teachers who are forced to turn to distance learning. In a fairly short period of time, teachers reoriented themselves to digital learning platforms, but had a negative experience with the possibilities of using digital tools, with which they were unfamiliar. The Ukrainian education system faced the issue of improving teacher qualifications in the field of developing their digital competence. The article is devoted to a description of the problems that teachers faced in 2022 and possible solutions. The study is based on a survey of teachers conducted in 2022 and the experience of conducting relevant training. The recommendations provided in the article are aimed at overcoming the issues of developing the digital competence of teachers in Ukraine.
Розвиток цифрової компетентності вчителя є ключовим питанням української системи освіти в сучасних умовах. Це питання набуває особливої актуальності у воєнний період, спричинений російською агресією, яка спричинила значну втрату можливостей для очного навчання та викликала виклик вчителям, які змушені переходити на дистанційне навчання. За досить короткий проміжок часу вчителі переорієнтувалися на цифрові платформи навчання, але мали негативний досвід використання можливостей використання цифрових інструментів, з якими вони були незнайомі. Перед системою української освіти постало питання підвищення кваліфікації вчителів у сфері розвитку їх цифрової компетентності. Стаття присвячена опису проблем, з якими зіткнулися вчителі у 2022 році, та можливим шляхам їх вирішення. Дослідження базується на опитуванні вчителів, проведеному у 2022 році, та досвіді проведення відповідного навчання. Наведені в статті рекомендації спрямовані на подолання проблем розвитку цифрової компетентності вчителів в Україні.
 
Date 2023
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734484/1/Supporting%20the%20professional%20development%20of%20teachers.pdf
- Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) and Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) (2023) Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies In: 1st International Digital Forum, 24 January 2023, c. Bydgoszcz, Poland. (Unpublished)