Record Details

AUTOMATION OF THE CREATION, FILLING AND ADMINISTRATION OF COURSE CATEGORIES ON THE MOODLE WEBSITE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title AUTOMATION OF THE CREATION, FILLING AND ADMINISTRATION OF COURSE CATEGORIES ON THE MOODLE WEBSITE
АВТОМАТИЗАЦІЯ СТВОРЕННЯ, НАПОВНЕННЯ І АДМІНІСТРУВАННЯ КАТЕГОРІЙ КУРСІВ САЙТУ MOODLE
 
Creator Shcherbyna, Oleksandr A.
 
Subject Moodle
automation of administration
Moosh
Moodle
автоматизація адміністрування
Moosh
 
Description The choice of course categories structure of the Moodle site largely determines its effectiveness and ease of use. There are two main approaches to choosing the course category structure on the university website. The first one structures them from the point of view of teachers: the categories of courses of departments are placed in the categories of courses of the faculty. The second is from the point of view of students: the categories of courses of educational programs are placed in the category of courses of faculties. The paper considers a structure that best combines these two approaches. It uses the first approach as a basic one, and the lists of courses for educational programs are formed in the form of hyperlinks, which are implemented using the elements of the Subcourse course placed in service courses specially created for them. This makes it possible to import the resulting grades from all disciplines of a certain educational program and year of study into the gradebook of the service course and calculate the current rating of each student on their basis, which the Moodle system updates every minute, and to export lists of students in the opposite direction. Then enrolling or withdrawing a student in a service course causes the same actions in all courses of this educational program. Such site structure has significant advantages, but its creation requires a large amount of work by the administrator, so it needs automation. For this, the Moosh utility is used, designed for the administration of the Moodle site through the command line interface, which significantly speeds up the administration process compared to performing the same actions through the native Moodle interface. An even greater speedup can be achieved by running files containing many such commands for execution in Moosh. But the main content of this work is the automation of the creation of the command files themselves. This further speeds up administration processes and improves their quality by reducing the number of errors that occur during manual typing of commands or site administration with Moodle's own tools. The work describes the process of creating command files that ensure the automatic execution of all work related to the creation of the above-mentioned site structure: creation of course categories, creation of service courses and their filling, as well as further site administration related to student enrollment for courses of the new academic year, their deduction from last year's courses, etc. New plugins that support the functioning of such a site structure are also being considered.
Ефективність і зручність використання сайту Moodle багато в чому визначається його структурою категорій курсів. Є два основні підходи до вибору структури категорій курсів на сайті університету. Перший їх структурує з точки зору викладачів: у категоріях курсів факультету розміщуються категорії курсів кафедр. Другий – з точки зору студентів: у категорії курсів факультетів розміщуються категорії курсів освітніх програм. У роботі розглядається структура, яка найкраще поєднує ці два підходи. У ній як базовий використовується перший підхід, а списки курсів за освітніми програмами формуються у формі гіперпосилань, що реалізуються за допомогою елементів курсу Субкурс, розміщених у спеціально створених для них службових курсах. Це дає змогу імпортувати в журнал оцінок службового курсу результатів навчання з усіх дисциплін певної освітньої програми і року навчання та розрахувати на їх основі поточний рейтинг кожного студента, який система Moodle оновлює щохвилини, а в зворотному напрямку експортувати списки студентів. Тоді зарахування студента у службовий курс чи відрахування з нього викликає такі ж дії в усіх курсах цієї освітньої програми. Така структура сайту має істотні переваги, однак її створення вимагає великого обсягу робіт адміністратора, отже, потребує автоматизації. Для цього в роботі використовується утиліта Moosh, призначена для адміністрування сайту Moodle через командний рядок, що значно пришвидшує процес адміністрування при порівнянні з виконанням тих самих дій через власний інтерфейс Moodle. Ще більшого пришвидшення можна досягати, якщо запускати на виконання в Moosh файли, що містять багато таких команд. Але основним змістом цієї роботи є автоматизація створення самих файлів з командами. Це більшою мірою пришвидшує процес адміністрування й підвищує його якість завдяки зменшенню кількості помилок, які мають місце під час ручного набору команд чи адміністрування сайту власними засобами Moodle. У роботі описано процес створення файлів команд, які забезпечують виконання в автоматичному режимі всіх робіт, пов’язаних зі створенням зазначеної вище структури сайту: створення категорій курсів, створення службових курсів та їх наповнення, а також подальше адміністрування сайту, пов’язане із зарахуванням студентів на курси нового навчального року, їх відрахування з минулорічних курсів тощо. Також розглядаються нові плагіни, які підтримують функціонування такої структури сайту.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-02-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5117
10.33407/itlt.v93i1.5117
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 93 No. 1 (2023); 178-198
Информационные технологии и средства обучения; Том 93 № 1 (2023); 178-198
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 93 № 1 (2023); 178-198
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 93 ##issue.no## 1 (2023); 178-198
2076-8184
10.33407/itlt.v93i1
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5117/2103
 
Rights Copyright (c) 2023 Олександр Андрійович Щербина
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0