Record Details

DIGITALIZATION IN UNIVERSITY EDUCATION: DIDACTIC ASPECTS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DIGITALIZATION IN UNIVERSITY EDUCATION: DIDACTIC ASPECTS
ЦИФРОВІЗАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ: ДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ
 
Creator Abysova, Mariia A.
Kravchuk, Mariia H.
Hurniak, Oksana M.
 
Subject didactics of higher education
university teacher
digitalization
"digital natives"
"digital immigrants"
educator's digital competence
дидактика вищої освіти
викладач університету
цифровізація
«цифрові аборигени»
«цифрові емігранти»
цифрова компетентність викладача
 
Description Intensively developing digital technologies are transforming the basic processes studied by the didactics of higher education: ways of the teacher-student interrelated activity; the student and the knowledge, skills, and competencies intended to be learnt and gained; the teacher and the methodology of educational material. The learning goals set by the information society shift the focus from mastering the system of knowledge and developing professional skills to developing competencies, the formation of students’ readiness to design their own unique educational trajectories based on a competency-based approach. As higher education becomes more digitalized, there is a shift from coordinating teaching and learning activities to projecting, forming, and mastering individual educational plans. To meet the challenges of modern education, educators are expected to be able to comprehend changes impacting all of the components of didactic theory, including goals, content, forms, technologies, and learning tools. Digitalization processes lead to the dominance of infographic forms of presentation of educational material instead of narrative (text) forms associated with the development of voluminous texts. The variety of forms of organization of educational activities in the digital educational environment is increasing significantly, they are becoming a dynamic open system of educational modules. The educators are being faced with new theoretical tasks due to the active modernization of university educational practice, including the need to find ways to implement continuity between traditional and innovative methods of organizing the educational process while taking into account specific cognitive, motivational, and need-based characteristics of the digital generation. The transition from teaching as the educators’ primary activity to the variety of pedagogical roles they play in the digital educational process actualizes teachers’ mastery of the information technologies and the development of their personal professional teaching strategy.
 
Цифрові технології, що інтенсивно розвиваються, трансформують базові процеси, які вивчає дидактика вищої школи: способи взаємопов'язаної діяльності викладач – студент; студент – знання, уміння та навички, необхідні для засвоєння та формування; викладач – методика викладання навчального матеріалу. Цілі навчання, поставлені інформаційним суспільством, зміщують акцент з освоєння системи знань та розвитку професійних умінь на розвиток компетентностей, становлення суб'єктності студентів, їх готовності до інноваційної діяльності. У процесі цифровізації освітнього процесу відбувається перехід від організації діяльності викладання та навчання – до організації процесів проєктування, формування та освоєння індивідуальних освітніх маршрутів. Вирішення сучасних освітніх завдань вимагає від викладача осмислення трансформацій, що стосуються усіх складових, наявних у структурі дидактичної теорії: мети, змісту, форми, технологій та засобів освітнього процесу. Сучасна система вищої освіти змінюється в бік відкритої системи освітніх модулів. Процеси цифровізації призводять до домінування інфографічних форм подачі матеріалу замість наративних (текстових) форм. Різноманітність форм організації навчальної діяльності в умовах цифрового освітнього середовища істотно зростає, вони набувають динамічного характеру (групи змінного складу, перехід від командної до індивідуальної роботи та інші). Активна модернізація університетської освітньої практики ставить перед викладачем нові теоретичні завдання, серед яких: пошук механізмів здійснення наступності між традиційними формами організації освітнього процесу та інноваціями з урахуванням особливостей пізнавальної, мотиваційної сфер так званого «цифрового покоління». Перехід від викладання як провідної діяльності педагога до різноманіття педагогічних функцій у цифровому освітньому процесі актуалізує оволодіння викладачем інформаційними технологіями освітнього процесу, формування на їх основі власного професійного стилю.
 
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2023-02-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5097
10.33407/itlt.v93i1.5097
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 93 No. 1 (2023); 68-79
Информационные технологии и средства обучения; Том 93 № 1 (2023); 68-79
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 93 № 1 (2023); 68-79
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 93 ##issue.no## 1 (2023); 68-79
2076-8184
10.33407/itlt.v93i1
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5097/2107
 
Rights Copyright (c) 2023 Марія Абисова, Марія Кравчук, Оксана Гурняк
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0