Record Details

Готовність науково-педагогічних працівників до впровадження ключових інноваційних тенденцій розвитку вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734375/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/3/9.pdf
https://doi.org/10.32405/2309-3935-2020-3(78)-56-62
 
Title Готовність науково-педагогічних працівників до впровадження ключових інноваційних тенденцій розвитку вищої освіти
Readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in higher education development
 
Creator Муранова, Н.П.
Волярська, Олена Станіславівна
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито проблеми готовності науково-педагогічних працівників до впровадження ключових інноваційних тенденцій розвитку вищої освіти. Обґрунтовано, що таку готовність науково-педагогічних працівників до впровадження ключових інноваційних тенденцій розвитку вищої освіти потрібно розуміти як прагнення до набуття додаткових професійних знань і навичок професійної реалізації відповідно до суспільних інтересів і потреб, пов’язаних із визначальними характеристиками людського капіталу в інноваційному інформаційному суспільстві. Виокремлено ключові світові інноваційні тенденції розвитку вищої освіти на основі сучасних наукових ідей і педагогічних досліджень на наступні п’ять років: переосмислення сфери діяльності закладів освіти; навчання за модулями та рівнями; просування культури інновацій; зростання фокусу на оцінювання навчальних досягнень; перепроєктування освітнього простору; змішаний формат навчання. Визначено, що результати експериментального дослідження підтвердили гіпотезу дослідження. Розроблено рекомендації для підвищення готовності науково-педагогічних працівників до впровадження ключових інноваційних тенденцій розвитку вищої освіти на державному, регіональному рівнях і на рівні закладів вищої освіти.
The article is devoted to the problem of readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in higher education development. It is substantiated that the readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in higher education should be understood as the desire to acquire additional professional knowledge and skills in accordance with public interests and needs related to the leading characteristics of human capital in an innovative information society. The following world key innovative tendencies of higher education development on the basis of modern scientific ideas and pedagogical researches for the next five years are identified – rethinking the scope of activities of educational institutions; training by modules and levels; promoting a culture of innovation; increasing focus on academic achievement assessment; redesign of educational space; mixed learning format. It is established that the readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in the development of higher education can be stated as insufficient and requiring correction by the government, community, and higher education institutions themselves. It has been found out that the important problems that hinder implementation of trends in the development of higher education in Ukraine, predicted by world experts, are lack at the legislative level of the focus of higher education institutions on the formation of a competitive personality of the future specialist in the global labor market and insufficient cooperation of higher education institutions at the global level. Recommendations have been developed for increasing the readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in higher education development at the national, regional levels and at the level of higher education institutions.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2020
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734375/1/191.pdf
- Муранова, Н.П. (orcid.org/0000-0003-1527-0989 <http://orcid.org/0000-0003-1527-0989>) and Волярська, Олена Станіславівна (orcid.org/0000-0002-6812-1154 <http://orcid.org/0000-0002-6812-1154>) (2020) Readiness of research and teaching staff to implement key innovative trends in higher education development Освіта та розвиток обдарованої особистості, 3 (78). pp. 56-62. ISSN 2309-3935
https://doi.org/10.32405/2309-3935-2020-3(78)-56-62