Pedagogical discourse on the new Ukrainian school 1917–1921: using newly gained independence to reach out to the world’s ideas after the fall of the Russian Empire
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/734376/
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0046760X.2022.2126532 10.1080/0046760X.2022.2126532 |
|
Title |
Pedagogical discourse on the new Ukrainian school 1917–1921: using newly gained independence to reach out to the world’s ideas after the fall of the Russian Empire
Педагогічний дискурс Нової української школи 1917–1921: використання новоздобутої незалежності для піднесення до світових ідей після падіння Російської імперії |
|
Creator |
Berezivska, L. D.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
This article explores the leading ideas of the Ukrainian educators and the reform of school education in the era of the Ukrainian revolution (1917–1921), in the context of the values of both Europe and the wider world. Under Soviet rule (1921–1991), this period was obscured by a false narrative, but with the proclamation of Ukraine’s independence in 1991, this page of history has been rightfully restored in the scientific space of a democratic state. For the international audience, it will be interesting to study the use of world pedagogical thought during the development of Ukrainian education more than a hundred years ago as an example of great expectations and subsequent lost hopes. School education in Ukraine should be based on national, humanist and democratic principles. Unfortunately, the Ukrainian revolution was defeated, and Bolshevik forces captured Ukraine; nevertheless, its democratic achievements laid the foundations for the creation of the national education system in modern independent Ukraine.
У статті досліджуються провідні ідеї українських освітян та реформування шкільної освіти доби Української революції (1917–1921 рр.) у контексті цінностей як Європи, так і світу. За радянської влади (1921–1991) цей період був затемнений брехливим наративом, але з проголошенням незалежності України в 1991 році ця сторінка історії була справедливо відновлена в науковому просторі демократичної держави. Для міжнародної аудиторії буде цікаво дослідити використання світової педагогічної думки під час розвитку української освіти понад сто років тому як приклад великих сподівань і подальших втрачених надій. Шкільна освіта в Україні має будуватися на національних, гуманістичних і демократичних засадах. На жаль, українська революція зазнала поразки, а більшовицькі війська захопили Україну; проте її демократичні здобутки заклали підвалини для створення національної системи освіти в сучасній незалежній Україні. |
|
Publisher |
Taylor & Francis Online
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/734376/1/2023PE~1.PDF
- Berezivska, L. D. (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2023) Pedagogical discourse on the new Ukrainian school 1917–1921: using newly gained independence to reach out to the world’s ideas after the fall of the Russian Empire History of Education, 1 (52). pp. 17-31. ISSN 2238-0094 10.1080/0046760X.2022.2126532 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.1080/0046760X.2022.2126532
|
|