Record Details

Analysis of the state of pedagogical workers training to use SMART technologies in the educational process

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734323/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/283
10.32835/2223-5752.2019.18.137-142
 
Title Analysis of the state of pedagogical workers training to use SMART technologies in the educational process
Аналіз стану підготовки педагогічних працівників до використання SMART-технологій в освітньому процесі
 
Creator Пригодій, Микола Анатолійович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article presents the characteristics of micro and macro levels of perception of SMART education. It is determined that SMART education is a purposeful cognitive activity of people for acquiring knowledge, skills and abilities, or their improvement using an integrated virtual environment for learning with educational content being developed, improved by all participants in the educational process. The content of the notion "SMART-complex" is defined as an interconnected set of normative and educational-methodical materials existing in the educational and educational environment of an educational institution and necessary for the effective formation of competencies as a programmed result of mastering the discipline. It is substantiated that this educational complex should be constructed on the basis of SMART-management. Based on the analysis, it is suggested: S (specification) - in accordance with the educational-professional program, clearly identify the professional and general competencies that need to be formed within the discipline and specify the program learning outcomes; M (measurability) - measure the result of the educational process on the basis of the existing knowledge and skills, the work performed (the creation of a material or ideal object); A (approachability) - to create a content library for educational discipline, a system of tasks for students in order to form individual trajectories for studying discipline, introduce elements of distance learning; R (relevance) - to reduce the time for the mastering of "secondary" information, to strengthen practical training in laboratories and workshops, to specify the content of training on the basis of a practice-oriented approach; T (time constraints) - set up intermediate stages of performance and protection of works, change time characteristics taking into account individual aspirations of students. It is revealed that due to the use of SMART-complexes. operational intervention in the structure of the work program with the consideration of the individual characteristics of participants in the educational process becomes possible. At the expense of what is achieved: improving the quality of methodological provision of the educational process; timely correction and improvement of educational and methodological materials; activating independent work of students on the basis of rationalization of time to study discipline.
У статті наведено характеристики мікро- та макрорівнів сприйняття SMART-освіти. Визначено, що SMART-освіта є цілеспрямованою пізнавальною діяльністю людей з отримання знань, умінь та навичок, або їх вдосконалення з використанням інтегрованого віртуального середовища для навчання з освітнім контентом, що розробляється і вдосконалюється всіма учасниками освітнього процесу. Зміст поняття «SMART-комплекс» визначено як взаємозв’язана сукупність нормативних та навчально-методичних матеріалів, що існують в інформаційно-освітньому середовищі закладу освіти та необхідні для ефективного формування компетентностей як програмованого результату засвоєння освітньої дисципліни. Обґрунтовано, що даний навчально-методичний комплекс повинен бути побудований на засадах SMART-управління. На основі проведеного аналізу запропоновано: відповідно до освітньо-професійної програми, чітко визначити фахові та загальні компетентності, що їх необхідно сформувати в межах дисципліни, та конкретизувати програмні результати навчання – конкретизація (S); виміряти результати освітнього процесу на основі сформованих знань і вмінь – вимірюваність (M); створити контент-бібліотеку з дисципліни, систему завдань для студентів з метою формування індивідуальних траєкторій вивчення дисципліни, запровадити елементи дистанційного навчання – досяжність (A); зменшити час на засвоєння «другорядної» інформації, посилити практичну підготовку в лабораторіях та майстернях, конкретизувати зміст навчання на засадах практико-орієнтованого підходу – актуальність (R); встановлювати проміжні етапи виконання та захисту робіт, змінювати часові характеристики з урахуванням індивідуальних прагнень студентів – обмеження в часі (T). З’ясовано, що завдяки використанню SMART- комплексів стає можливим оперативне втручання у структуру робочої програми з урахуванням індивідуальних особливостей учасників освітнього процесу, в результаті чого досягається: підвищення якості його методичного забезпечення. своєчасне коригування та вдосконалення навчально-методичних матеріалів; активізація самостійної роботи студентів на базі раціоналізації часу на вивчення дисципліни.
 
Publisher Vyd.«Polissia»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language en
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734323/1/6_%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B9_%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/734323/2/6_%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B9_%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf
- Пригодій, Микола Анатолійович (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>) (2019) Analysis of the state of pedagogical workers training to use SMART technologies in the educational process Scientific Herald of the Institute of Vocational Education and Training of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Vocational pedagogy, 1 (18). pp. 137-142. ISSN 2223-5752
10.32835/2223-5752.2019.18.137-142
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2223-5752.2019.18.137-142