Record Details

Соціальні історії як засіб соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734299/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/78
 
Title Соціальні історії як засіб соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями
Social histories as means of socialization of preschool children with intellectual disorders
 
Creator Блеч, Г. О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Стаття присвячена одній з найбільш актуальних проблем соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в умовах сучасних соціально-економічних змін у суспільстві. У статті аналізуються поняття «соціалізація», окреслюються її етапи, одним з яких є «соціальна адаптація», розкриваються особливості соціальної адаптації дошкільника, види адаптації, «соціальна компетентність», висвітлюються фактори впливу на її формування. Доведено, що дитина з інтелектуальними порушеннями розвивається за умови засвоєння нею суспільного досвіду. Це стає можливим, завдяки оволодінню засобами набуття такого досвіду. У статті проаналізовано етапи навчання способів засвоєння соціального досвіду зокрема, до них належать: спільні дії дорослого та дитини; використання жестів; наслідування дій дорослого; метод «спроб і помилок»; дії за зразком; дії за словесною інструкцією, що є важливим завданням корекційно-розвивальної роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями розвитку. У статті зазначається, що засвоєння нової соціальної ролі, входження в нову соціальну ситуацію може мати величезне значення для розвитку особистості дитини й подальшого покращення навичок соціальної взаємодії. Зокрема у статті, окреслено вагомість, використання соціальних історій, які допомагають дитині зрозуміти соціальні ситуації, формуючи при цьому соціальні навички та визначити правильну, адекватну поведінку. Представлено, актуальний спільний проект, набір карток «Соціальні історії» (2020 р.), інструмент соціального навчання, який можуть використовувати як педагоги, психологи, так і батьки для навчання дітей. Представлений набір карток «Соціальні історії» репрезентує один з ефективних прийомів, що застосовуються в практиці роботи з дітьми, в тому числі і з дітьми з інтелектуальними порушеннями з метою розвитку у них навичок соціальної взаємодії, комунікації, освоєння ними соціальних норм і правил поведінки.
Автором представлено алгоритмічні кроки та практичні рекомендації щодо використання набору карток «Соціальні історії». Акцентується увага на перспективі подальшого дослідження з окресленої проблематики.
The article is devoted to one of the most pressing problems of socialization of children with special educational needs in the context of modern socio-economic changes in society. The article analyzes the concept of «socialization», outlines its stages, one of which is «social adaptation», reveals the features of social adaptation of preschoolers, types of adaptation, «social competence», highlights the factors influencing its formation. It is proved that a child with intellectual disabilities develops under the condition of mastering social experience. This becomes possible due to mastering the means of gaining such experience. The article analyzes the stages of learning ways to learn social experience, in particular, they include: joint actions of an adult and a child; use of gestures; imitation of adult actions; trial and error method; sample actions; actions according to verbal instruction, which is an important task of correctional and developmental work with children with intellectual disabilities. The article notes that mastering a new social role, entering a new social situation can be of great importance for the development of the child's personality and further improvement of social interaction skills. In particular, the article outlines the importance of using social stories that help the child understand social situations, while forming social skills and determine the correct, adequate behavior. A topical joint project, a set of cards «Social Stories» (2020), a tool for social learning, which can be used by teachers, psychologists and parents to teach children. The presented set of cards «Social Stories» represents one of the effective techniques used in the practice of working with children, including children with intellectual disabilities in order to develop their skills of social interaction, communication, learning social norms and rules of conduct.
The author presents algorithmic steps and practical recommendations for the use of a set of cards «Social Stories». Emphasis is placed on the prospects of further research on the outlined issues.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734299/1/%D0%91%D0%BB%D0%B5%D1%87%20%D0%93.%D0%9E._%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Блеч, Г. О. (orcid.org/0000-0003-4884-6024 <http://orcid.org/0000-0003-4884-6024>) (2021) Social histories as means of socialization of preschool children with intellectual disorders Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (103). pp. 37-48. ISSN 2312-2781