Record Details

Рівні підтримки дітей із темпо-ритмічними порушеннями мовлення: змістові аспекти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734326/
https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/issue/view/17.02.2023
 
Title Рівні підтримки дітей із темпо-ритмічними порушеннями мовлення: змістові аспекти
Equal support for children with tempo-rhythmic speech disorders: content aspects
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Інклюзія, відповідно до Плану дій ЄС з інтеграції та інклюзивності (2021-2027 рр.), передбачає застосування таких конкретних стратегій, які б сприяли рівноправній участі осіб з особливими освітніми потребами (ООП) в академічному навчанні та суспільному житті. Серед таких вдалих нововведень були постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» (редакція від 06.09.2022 р.) та «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» (редакція від 28.04.2022 р.), якими передбачено введення рівнів підтримки дітей з ООП, зокрема з порушеннями темпо-ритмічної складової мовлення.
Відновлення темпо-ритмічної складової мовлення – це важливе, але не єдине завдання компенсаційної роботи з дітьми із заїканням. Формування комунікативної компетентності, удосконалення довільності вищих психічних функцій – це та поступальна робота, яка здійснюється на кожному рівні підтримки, дозовано ускладнюючись.
Inclusion, according to the EU Action Plan on Integration and Inclusion (2021-2027), involves the application of such specific strategies that would promote the equal participation of persons with special educational needs (SEN) in academic learning and social life. Among such successful innovations were the resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in institutions of general secondary education" (edition dated 06.09.2022) and "On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in preschool education institutions" (edition dated 04/28/2022), which provide for the introduction of levels of support for children with SEN, in particular with disorders of the tempo-rhythmic component of speech.
Restoring the tempo-rhythmic component of speech is an important, but not the only, task of compensatory work with children with stuttering. The formation of communicative competence, improvement of the arbitrariness of higher mental functions is the progressive work that is carried out at each level of support, gradually becoming more difficult.
 
Publisher ГО «Європейська наукова платформа», ТОВ «International Centre Corporative Management»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734326/1/%D0%93%D1%80%D0%B0%D0%B0%D0%BB%D1%8C_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD.pdf
- Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2023) Equal support for children with tempo-rhythmic speech disorders: content aspects Міжнародний науковий журнал «Грааль науки» : за матеріалами V Міжнародної науково-практичної конференції «Scientific researches and methods of their carrying out: world experience and domestic realities», що проводилася 17 лютого 2023 року (24). pp. 582-589. ISSN 2710-3056