Record Details

Training of pedagogical workers for the use of digital internet technologies in the educational process

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734322/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/705
10.32835/2707-3092.2022.24.33-41
 
Title Training of pedagogical workers for the use of digital internet technologies in the educational process
Тренінгова підготовка педагогічних працівників до застосування цифрових інтернет технологій у освітньому процесі
 
Creator Криворот, Тетяна Григорівна
Пригодій, Микола Анатолійович
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Relevance: the availability of modern electronic educational resources in professional (vocational) educational institutions does not guarantee the growth of professional skills of students; therefore, training with the use of digital Internet technologies and electronic educational resources is one of the ways of theoretical and practical training of teachers to digitize the educational process.
Aim: to determine the features of pedagogical workers training to use digital Internet technologies in the educational process.
Methods: analysis and synthesis - to determine the state of development of the research problem; generalization – to formulate conclusions and recommendations for the development of pedagogical workers` competence in the use of digital Internet technologies in the educational process; diagnostic (questionnaire, interview) – to determine the level of competence of pedagogical workers to use digital Internet technologies in the educational process.
Results: it is established that the use of digital Internet technologies and electronic educational resources in the educational process allows: to present material with a high degree of clarity; increase motivation by demonstrating the possibilities of using digital resources in practice; to provide an effective contact environment with all participants in the educational process; to organize a wide space for active independent activity of students; to improve the educational process by modeling educational situations with the use of digital Internet technologies and electronic educational resources in practical classes as both educational material and the results of practical tasks; create preconditions for the development of effective e-learning materials (ecourses).
Conclusions: digital Internet technologies provide unique opportunities to improve educational activities; the space of the Internet contains an inexhaustible array of educational and methodological information and tools for its search, transformation and presentation; teachers need support and time to learn how to effectively use and combine new technologies; the choice of didactic materials of digital Internet technologies and electronic educational resources in the training process involves more than just learning and training on the use of online services and software (you need to understand what are the possibilities of digital technologies and how they can be used to achieve learning goals).
Актуальність: наявність у закладах професійної (професійно-технічної) освіти сучасних електронних освітніх ресурсів не гарантує зростання професійної майстерності здобувачів освіти; тому проведення тренінгів із застосуванням цифрових інтернет-технологій та електронних освітніх ресурсів є одним із способів теоретичної та практичної підготовки педагогічних працівників до цифровізації освітнього процесу.
Мета: визначення особливостей тренінгової підготовки педагогічних працівників до застосування цифрових інтернет-технологій у освітньому процесі.
Методи: аналіз та синтез – для визначення стану розробленості досліджуваної проблеми; узагальнення – для формулювання висновків і рекомендацій щодо розвитку компетентності педагогічних працівників до застосування цифрових інтернет-технологій у освітньому процесі; діагностичні (анкетування, бесіда) – для з’ясування рівня компетентності педагогічних працівників до застосування цифрових інтернет-технологій у освітньому процесі.
Результати: встановлено, що застосування цифрових інтернет-технологій та електронних освітніх ресурсів в освітньому процесі дає змогу: представити матеріал з високим ступенем унаочнення; підвищити мотивацію, шляхом демонстрації можливостей застосування цифрових ресурсів у практичній діяльності; забезпечити дієве контактне середовище з усіма учасниками освітнього процесу; організувати широкий простір для активної самостійної діяльності здобувачів освіти; удосконалити освітній процес шляхом моделювання освітніх ситуацій із застосуванням цифрових інтернет-технологій та електронних освітніх ресурсів на практичних заняттях у якості як навчального матеріалу, так і результатів виконання практичних завдань; створити передумови для розроблення ефективних електронних навчальних матеріалів (електронних курсів).
Висновки: цифрові інтернет-технології надають унікальні можливості для вдосконалення освітньої діяльності; простір інтернету містить невичерпний масив навчально-методичної інформації та інструментів для її пошуку, трансформації і представлення; педагогічним працівникам потрібна підтримка й час, щоб навчитися ефективно використовувати та поєднувати нові технології; вибір дидактичних матеріалів цифрових інтернет-технологій та електронних освітніх ресурсів у процесі тренінгів передбачає більш ніж просто навчання і тренування щодо використання онлайн-сервісів та програмного забезпечення (необхідно зрозуміти, які є можливості у цифрових технологій і як саме можна їх використовувати для досягнення навчальної мети).
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language en
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734322/1/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%2B%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B9%2B%D0%B0%D0%BD%D0%B3%20%281%29.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/734322/2/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%2B%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B9%2B%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf
- Криворот, Тетяна Григорівна (orcid.org/0000-0002-4267-077X <http://orcid.org/0000-0002-4267-077X>) and Пригодій, Микола Анатолійович (orcid.org/0000-0001-5351-0002 <http://orcid.org/0000-0001-5351-0002>) (2022) Training of pedagogical workers for the use of digital internet technologies in the educational process Professional Pedagogics, 1 (24). pp. 34-41. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.24.33-41
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2022.24.33-41