Record Details

Можливості підручника в забезпеченні педагогічної взаємодії в умовах дистанційного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729624/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/65
10.32405/2411-1309-2020-25-192-100
 
Title Можливості підручника в забезпеченні педагогічної взаємодії в умовах дистанційного навчання
Possibilities of the textbook in ensuring pedagogical interaction in the conditions of distance learning
 
Creator Трубачева, Світлана Едуардівна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано особливості віртуальної педагогічної взаємодії, зумовлені дистанційним навчанням, та висвітлено можливості підручника в її регулюванні. Віртуальна взаємодія створює умови для врахування пріоритетних каналів сприймання інформації здобувачами освіти, провідного стилю навчальної діяльності, темпераменту, рівнів навчальних можливостей учасників групи. При цьому з’являються додаткові можливості в регулюванні складу груп здобувачів освіти, розподілу обов’язків між учасниками групи, обговоренні результатів роботи й прийняття спільних рішень. Підручник у цьому процесі стає гідом, який допомагає визначитись із необхідним рівнем засвоєння навчального матеріалу, спланувати послідовність його засвоєння, опанувати способи самоосвіти, спонукає до отримання практичного результату в освітній діяльності та творчості.
The article analyses the features of virtual pedagogical interaction due to distance learning and analyses the possibilities of the textbook in its regulation. Virtual interaction creates conditions for taking into account the leading channels of information perception by students: audio, visual and kinaesthetic; leading style of educational activity: naturalistic, musicalrhythmic, logical-mathematical, verbal-linguistic, motor-mobile; temperament: choleric, sanguine, melancholic, phlegmatic; the level of educational opportunities of group members, etc. At the same time, there are additional opportunities in regulating the composition of groups of students, the division of responsibilities between group members, discussing the results of work and making joint decisions. The textbook in this process becomes a guide who helps to determine the required level of learning material, plan the sequence of its learning, master the methods of self-education, encourages obtaining practical results in educational activities and creativity. The advantages of printed materials include: maximum transportability; convenience; insignificant cost; accessibility. Many distance learning courses can use existing printed materials, saving time and money in developing your own materials. The use of electronic platforms on the Internet contributes to the expansion of the possibilities of using printed materials during distance education. New opportunities for distance learning are created by the Google Class platform.
Distance learning involves a specific pedagogical system, which is characterized by the presence of almost all ways of organizing the interaction of participants in the educational process, in the form of dialogue. The effectiveness of their pedagogical interaction is due to a number of factors such as: the content of the discipline (content and purpose of training), background factors (size of the study group, level of intellectual development, ethnicity, etc.), information and communication and other means of communication, form of control.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729624/1/%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%D0%A2%D1%80%D1%83%D0%B1%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%B0%20%281%29.pdf
- Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0002-1400-9773 <http://orcid.org/0000-0002-1400-9773>) (2020) Possibilities of the textbook in ensuring pedagogical interaction in the conditions of distance learning Проблеми сучасного підручника (25). pp. 192-200. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2020-25-192-100
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1309-2020-25-192-100