Record Details

Методичний апарат підручника української мови як передумова реалізації компетентнісного підходу до мовної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734208/
 
Title Методичний апарат підручника української мови як передумова реалізації компетентнісного підходу до мовної освіти
Methodological apparatus of the textbook of the Ukrainian language as a prerequisite for the implementation of a competent approach to language education
 
Creator Петрук, Оксана Миколаївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розкрито роль підручника як певної методологічної основи, що відображає пріоритетність компетентнісно орієнтованої освітньої системи, її спрямованість на формування ключових і предметних компетентностей. Представлено аналіз методичного апарату підручника української мови для 5 класу закладів загальної середньої освіти з навчанням румунською мовою, розглянуто його можливості в забезпеченні компетентнісно підходу до мовної освіти учнів – представників національних меншин.
Автор розглядає методичний апарат як структурний елемент, який для учня є джерелом навчального матеріалу та інструментом для його засвоєння, спрямовує пізнавальну діяльність школяра, навчає вчитися. Для вчителя методичний апарат підручника слугує керівництвом до організації освітнього процесу, розкриває перед ним логіку навчання української мови як другої (неспорідненої) й водночас формує педагогічну свідомість. Методичний апарат підручника української мови організовує, регламентує і скеровує діяльність учнів і вчителя на уроці.
У процесі аналізу автором доведено, що методичний апарат як невід’ємний компонент навчального видання є не лише інструментом для опанування знань, а й сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей учнів.
Усі компоненти підручника, зокрема й методичний апарат, пов’язані між собою і слугують досягненню основної мети: формуванню компетентної мовної особистості, яка володіє державною мовою як засобом міжнаціонального спілкування, успішно реалізує себе в реальній комунікації.
Rethinking learning goals and outcomes, the transformation of the content of the Ukrainian language course as a state language determine the change of methods and technologies of its mastery, as well as the emergence of modern textbooks that correspond to the updated paradigm of language education. Their feature is the orientation to the formation of key and subject competencies of students’ readiness for active use of the Ukrainian language as an instrument of interethnic communication, a channel of communication and cognition in everyday life and learning, development of the cognitive activity of children, critical thinking, ability to self-control.
In the textbook, an important role belongs to the methodological apparatus – component accompanying / serving educational text, which is a tool for the mastering of educational material by schoolchildren, and determines and directs the activities of subjects of the learning process.
The author considers the methodological apparatus as a structural element, which for a student is a source of educational material and a tool for its assimilation, directs the cognitive activity of the student, and teaches to learn. For the teacher, the methodological apparatus of the textbook serves as a guide to the organization of the educational process, reveals to him/her the logic of teaching the Ukrainian language as a second (unrelated) language and at the same time forms pedagogical consciousness. Thus, the methodological apparatus of the textbook of the Ukrainian language organizes, regulates and directs the activities of students and teachers in the lesson.
The methodological apparatus of the textbook of the Ukrainian language for schools with education in the languages of national minorities includes:
▪ apparatus for the organization of assimilation, which includes tasks for exercises, questions, notes, samples of tasks and registration of records, instructions, algorithms for performing actions, tables, diagrams, references;
▪ the orientation apparatus, which includes the preface, the content of the textbook’s educational material, heading, symbols, pointers, font and color highlights;
▪ illustrative material.
The publication considers the features of the components of the methodological apparatus and their potential in providing competency-oriented learning on the example of a Ukrainian language textbook for the 5th grade of Romanian-language schools.
In the process of analysis, the author proved that the methodological apparatus as an integral component of the educational publication is not only a tool for mastering knowledge, but also contributes to the formation of key and subject competencies of students.
All components of the textbook, including the methodological apparatus, are related and serve to achieve the main goal: the formation of a competent linguistic personality, which speaks the state language as a means of interethnic communication and successfully realizes itself in real communication.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734208/1/%D0%9F%D0%A1%D0%9F_29_%282022%29_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%20%D0%9E_186-194.pdf
- Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>) (2022) Methodological apparatus of the textbook of the Ukrainian language as a prerequisite for the implementation of a competent approach to language education Problems of the modern textbook (29). pp. 185-193. ISSN 2411-1309