Record Details

Підготовка педагогів та інструкторів у системі професійної освіти та тренінгу країн ЄС: досвід для України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/732959/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/74-visnyk-hlukhivskoho-natsionalnoho-pedahohichnoho-universytetu-imeni-oleksandra-dovzhenka-2022-vyp-3-50
 
Title Підготовка педагогів та інструкторів у системі професійної освіти та тренінгу країн ЄС: досвід для України
Prepearing of teachers and instructors in the system of vocational education and training EU countries: experience for Ukraine
 
Creator Мандрагеля, Володимир Андрійович
Петрушак, Оксана Михайлівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто питання еволюції підходів щодо підготовки педагогів та інструкторів (майстрів виробничого навчання) у системі професійно-технічної освіти та тренінгу країн ЄС в контексті трансформації технологічних змін щодо підвищення вимог до підготовки кваліфікованих кадрів. Об’єктом дослідження постають зміст та рекомендації офіційних документів інституцій ЄС, а також інноваційні підходи стосовно підготовки педагогічних працівників крізь призму запровадження концептів навчання впродовж життя, розподіленого лідерства тощо. Зазначено роль прийняття Європейської рамки кваліфікацій для удосконалення відповідних національних стандарті у сфері професійно-технічної освіти. Акцентована увага на конвергенцію автономності та колегіальності педагогічних працівників, тенденція на розмиття кордонів між спеціальною та вищою освітами.
The article is devoted to the analysis of the training of teachers and instructors in the VET system of the EU countries in the context of the deployment of Industry 4.0. The development of Cyber-Physical Systems, artificial intelligence, automation, robotics, deeper and larger-scale interaction of machines and systems are noted. Professional education and training in the EU countries is in constant transformation. Its general scientific component is strengthened, new paths to higher and further education are opened. The demand for new competencies of qualified workers in the context of changes in the labor market requires improvement in the training of teachers and instructors. Since June 2022, Ukraine is an official candidate for joining the EU, and European experience is relevant for it.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/732959/3/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%93%D0%9D%D0%9F%D0%A3%20%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%B4%202022.pdf
- Мандрагеля, Володимир Андрійович (orcid.org/0000-0003-0807-5309 <http://orcid.org/0000-0003-0807-5309>) and Петрушак, Оксана Михайлівна (orcid.org/0000-0003-0764-9438 <http://orcid.org/0000-0003-0764-9438>) (2022) Prepearing of teachers and instructors in the system of vocational education and training EU countries: experience for Ukraine Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, 3 (1) (50). pp. 212-220. ISSN 2410-0897