Record Details

Візуалізація навчальної інформації як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734163/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/625
10.32405/2411-1317-2022-4-59-66
 
Title Візуалізація навчальної інформації як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи
Visualization of educational information as a component of professional training of future primary school teacher
 
Creator Малихін, Олександр Володимирович
Ліпчевська, Інна Леонідівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Вища освіта в Україні реалізується в змішаній формі з превалюванням дистанційної складової. За таких умов актуалізується питання залучення до навчального процесу інформаційно-комунікаційних технологій, що, зокрема, передбачає розширення складової візуального навчання та візуальної комунікації в навчально-пізнавальній діяльності студентів. Водночас, концепція Нової української школи висуває перед закладами педагогічної освіти вимогу наявності сформованості вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи як складової їх методичної та психолого-педагогічної компетентностей. До першої з них відноситься обізнаність педагогів щодо дидактичного потенціалу стратегій, технологій, методів, засобів і форм сучасної візуалізації в початковій освіті, уміння їх упровадження у власну професійну діяльність, а також володіння базовими основами дизайну візуального контенту. Друга включає обізнаність з питань візуального сприйняття, візуальної уяви, візуального мислення, знання вікових особливостей зазначених психологічних процесів в учнів початкової школи й уміння їх ураховувати в навчальній взаємодії та під час створення візуального контенту уроку; усвідомлення переваг і вмотивованість до використання візуалізації в освіті. Проблема підготовки педагогів з питань, які представлені вище, частково вирішується на курсах підвищення кваліфікації в контексті реалізації положень «Нової української школи» для вчителів початкових класів. Проте, відповідно до отриманих результатів опитування вчителів початкової школи й аналізу освітньо-кваліфікаційних і робочих програм педагогічних закладів вищої освіти, констатуємо доцільність модернізації змісту підготовки вчителів початкової школи з зазначеного напрямку шляхом розроблення й упровадження дидактичної системи формування вмінь візуалізації навчальної інформації.
Today, Higher Education in Ukraine is implemented in a mixed form with the predominance of the distance component. Under such conditions, the issue of involving information and communication technologies in the Educational Process is updated, which, in particular, provides for the introduction of Visual Learning and Visual Communication in the Educational and students’ cognitive activities. At the same time, the concept of the New Ukrainian School puts forward to the Institutions of Pedagogical Education the requirement of the formation of skills in Visualizing Educational Information of future Primary school teachers as a component of their methodological and psychological-pedagogical competencies. The first of them includes teachers’ awareness of the didactic potential of strategies, technologies, methods, tools and forms of modern Visualization in Primary Education, the ability to implement them in their own professional activities, as well as knowledge of basic aspects of visual content design. The second includes awareness of visual perception, visual imagination, visual thinking and the formation of appropriate teacher’s skills; knowledge of the age characteristics of these psychological processes in Primary school students and the ability to take them into account in educational interaction; knowledge of psychological and pedagogical features of creating visual content in primary school; as well as awareness of preferences and motivation to use Visualization in Education. The problem of training teachers on the issues presented above is partially solved at the advanced training courses of the New Ukrainian School for Primary school teachers. However, according to the survey of Primary school teachers and the analysis of Educational qualification and work programs of Pedagogical Educational Institutions, we state the expediency of modernizing the content of Primary school teachers’ training in this direction by developing and implementing a didactic system for forming skills in Visualizing Educational Information.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734163/1/text.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Ліпчевська, Інна Леонідівна (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2022) Visualization of educational information as a component of professional training of future primary school teacher Український педагогічний журнал, 4. pp. 59-67. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2022-4-59-66
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2022-4-59-66