Boosting lifelong learning for general secondary schoolteachers: digital competence development amid blended learning
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/734071/
http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/6859 |
|
Title |
Boosting lifelong learning for general secondary schoolteachers: digital competence development amid blended learning
Підвищення якості навчання впродовж життя вчителів закладів загальної середньої освіти: розвиток цифрової компетентності в умовах змішаного навчання |
|
Creator |
Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Aristova, Nataliia Oleksandrivna Alekseeva, Svitlana |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
The research is targeted at examining general secondary schoolteachers’ strategies for assessing, self-assessing and improving their digital competence. The authors also define the scope of the most effective strategies for developing schoolteachers’ digital competence amid blended learning caused by the Covid-19 pandemic. The main aim of research is to clarify the most effective ways of improving schoolteachers’ digital competence amid blended learning caused by the Covid-19 pandemic. The research activities have been organized and realized taking into account the undisputable fact that digital competence is the key one for lifelong learning. The research methodology for generalizing theoretical material and empirical data collecting implies combining theoretical (analysis and synthesis) and empirical (a web-based questionnaire, individual interviews, conversations with respondents and analysis of reflexive texts) methods of investigation. The research sample consists of 1284 general secondary schoolteachers from different regions of Ukraine. The authors examine information obtained by using the mentioned combination of empirical methods of investigation. As a result of research some certain strategies for developing schoolteachers’ digital competence are found out, described and recommended for being implied into both the system of general secondary school education and the system of general secondary schoolteachers’ postgraduate education. It is also proved that the process of developing general secondary schoolteachers’ digital competence amid blended learning organized effectively is the basis for boosting their further lifelong learning.
Дослідження спрямовано на вивчення стратегій оцінювання, самооціювання та вдосконалення цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти. Автори також визначають сферу застосування ефективних стратегій розвитку цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти в умовах змішаного навчання, спричиненого пандемією Covid-19. Основна мета дослідження – обґрунтувати доцільність застосування ефективних способів підвищення рівня цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти в умовах змішаного навчання, зумовленого пандемією Covid-19. Дослідницьку діяльність було організовано та реалізовано на засадах усвідомлення факту того, що цифрова компетентність є однією з ключових компетентностей для навчання впродовж життя. Задля узагальнення теоретичного матеріалу та опрацювання отриманих емпіричних даних методологія дослідження передбачала поєднання теоретичних (аналіз і синтез) та емпіричних (веб-анкета, індивідуальні інтерв’ю, бесіди з респондентами та аналіз рефлексійних текстів) методів дослідження. Вибірка дослідження – 1284 респондентів (учителі закладів загальної середньої освіти з різних регіонів України). Колективом авторів проаналізовано інформацію, отриману за допомогою емпіричних методів дослідження. У результаті дослідження виявлено, описано та рекомендовано для реалізації певні стратегії розвитку цифрової компетентності вчителів у процесі педагогічної діяльності та в системі післядипломної освіти вчителів. Доведено, що процес розвитку цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти в умовах ефективно організованого змішаного навчання є основою для їх подальшого навчання впродовж життя. |
|
Publisher |
Rezekne Academy of Technologies
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/734071/1/Malykhin_Aristova_Alieksieieva_%282022%29_Boosting%20lifelong%20learning.pdf
- Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) and Alekseeva, Svitlana (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2022) Boosting lifelong learning for general secondary schoolteachers: digital competence development amid blended learning Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. May 27th, 2022. Rezekne, 1. pp. 819-827. ISSN 1691-5887 |
|