Record Details

Концепція базової фізичної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734095/
https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-bazovoi-fizychnoi-osvity/
 
Title Концепція базової фізичної освіти
The concept of basic physical education
Концепция базового физического образования
 
Creator Сіпій, Володимир Володимирович
Головко, Микола Васильович
Засєкін, Дмитро Олександрович
Крячко, Іван Павлович
Ляшенко, О.І.
Мацюк, Віктор Михайлович
Мельник, Ю.С.
Непорожня, Лідія Вікторівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description Концепцію базової фізичної освіти створено як рамковий документ, що визначає ключові вектори розвитку фізичної освіти в закладах загальної середньої освіти. В Концепції визначено особливості різних способів реалізації фізичного складника базової середньої освіти відповідно до нового освітнього стандарту та Типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти: як самостійного навчального предмета; у змісті галузевих інтегрованих курсів; у змісті міжгалузевих інтегрованих курсів. Визначено концептуальні засади модернізації фізичної освіти в Новій українській школі: посилення її гносеологічного потенціалу; конкретизація обов’язкових результатів та варіативність способів їх досягнення; удосконалення концентричної структури шкільного курсу фізики та її розвиток у спірально-концентричну. Обґрунтовано принципи реалізації фізичного складника природничої галузі базової середньої освіти: науковості, доступності, прикладної спрямованості, наступності, цілісності та неперервності, галузевої та міжгалузевої інтеграції, диференціації, логічної завершеності.
The concept of basic physical education was created as a framework document defining the key vectors of the development of physical education in institutions of general secondary education. The Concept defines the specifics of various ways of implementing the physical component of basic secondary education in accordance with the new educational standard and the Model Educational Program for grades 5–9 of general secondary education institutions: as an independent subject; in the content of industry integrated courses; in the content of interdisciplinary integrated courses. The conceptual principles of the modernization of physical education in the New Ukrainian School are defined: strengthening its epistemological potential; specification of mandatory results and variability of ways to achieve them; improvement of the concentric structure of the school physics course and its development into a spiral-concentric one. The principles of implementation of the physical component of the science branch of basic secondary education are substantiated: scientificity, accessibility, applied orientation, continuity, integrity and continuity, branch and cross-branch integration, differentiation, logical completeness.
Концепция базового физического образования создана как рамочный документ, определяющий ключевые векторы развития физического образования в заведениях общего среднего образования. В Концепции определены особенности разных способов реализации физической составляющей базового среднего образования в соответствии с новым образовательным стандартом и Типовой образовательной программой для 5–9 классов учреждений общего среднего образования: как самостоятельного учебного предмета; в содержании отраслевых интегрированных курсов; в содержании межотраслевых интегрированных курсов. Определены концептуальные основы модернизации физического образования в Новой украинской школе: усиление его гносеологического потенциала; конкретизация обязательных результатов и вариативность способов их достижения; усовершенствование концентрической структуры школьного курса физики и ее развитие в спирально-концентрическую. Обоснованы принципы реализации физической составляющей естественнонаучной отрасли базового среднего образования: научности, доступности, прикладной направленности, преемственности, целостности и непрерывности, отраслевой и межотраслевой интеграции, дифференциации, логической завершенности.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2022
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734095/1/The%20concept%20of%20basic%20physical%20education%202022.pdf
Сіпій, Володимир Володимирович (orcid.org/0000-0003-4825-1426 <http://orcid.org/0000-0003-4825-1426>), Головко, Микола Васильович (orcid.org/0000-0002-8634-591X <http://orcid.org/0000-0002-8634-591X>), Засєкін, Дмитро Олександрович (orcid.org/0000-0002-9347-1930 <http://orcid.org/0000-0002-9347-1930>), Крячко, Іван Павлович (orcid.org/0000-0002-3595-5478 <http://orcid.org/0000-0002-3595-5478>), Ляшенко, О.І. (orcid.org/0000-0001-6885-5978 <http://orcid.org/0000-0001-6885-5978>), Мацюк, Віктор Михайлович (orcid.org/0000-0002-8710-3082 <http://orcid.org/0000-0002-8710-3082>), Мельник, Ю.С. (orcid.org/0000-0002-1268-6199 <http://orcid.org/0000-0002-1268-6199>) and Непорожня, Лідія Вікторівна (orcid.org/0000-0002-6984-7918 <http://orcid.org/0000-0002-6984-7918>) (2022) The concept of basic physical education Педагогічна думка, м. Київ, Україна. ISBN 978-966-644-630-8