Record Details

Чинники, що спонукають та перешкоджають реалізації потенціалу обдарованої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734057/
https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2022_2/16.pdf
 
Title Чинники, що спонукають та перешкоджають реалізації потенціалу обдарованої особистості
Factors that encourage and hinder the realization of the potential of a gifted personality
 
Creator Садова, Мирослава Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description The article analyzes the factors that motivate and hinder the realization of the potential of a gifted person in the psychological and pedagogical context. Objective factors include: socio-economic status, race, ethnicity, gender and gender, relationships with peers, current status, external motivation, etc. Personal factors include individual character traits, as well as innate temperaments of the gifted, intrinsic motivation. Risk factors that hinder the development and realization of the personal potential of a gifted person are identified: perfectionism, disability, autism, a troubled family, etc. Also, the determination of the gifted personality in several directions is substantiated: holarchic, reciprocal, synergetic.
The scientific positions of officials are described, which spur on that shift to the realization of the potential of the gifted specialty of low foreign and domestic science scientists.
A gifted child is a challenge for the entire school system, and especially for the teachers themselves. There are many reasons for this: a gifted child needs more encouragement and knowledge; the teacher must be ready for various situations, questions, and answers for a gifted child; situations where the gifted child knows more about the subject than the teacher himself have also been reported; there are certain methodical forms of working with gifted children that are not easy to organize and implement, and the teacher plays a big role in this.
Psychologists, educators, and parents should be aware of risk factors and how factors hinder the development of gifted children's potential. They can help minimize the impact of these risk factors by nurturing the individual from the standpoint of talent development. Teachers must plan instructional strategies and activities that meet the challenging needs of students.
У статті здійснено аналіз чинників, що спонукають і перешкоджають реалізації потенціалу обдарованої особистості в психолого-педагогічному контексті. До об’єктивних чинників належать: соціально-економічний статус, раса, етнічна приналежність, стать та ґендер, взаємини з однолітками, існуючий стан, зовнішня мотивація тощо. До особистісних чинників належать індивідуальні риси характеру, а також вроджені властивості темпераменту обдарованих, внутрішня мотивація. Визначено фактори ризику, що перешкоджають розвитку та реалізації особистісного потенціалу обдарованої особистості: перфекціонізм, інвалідність, аутизм, неблагополучна сім’я тощо. Також обґрунтовано детермінацію обдарованої особистості за декількома напрямами: холархічним, реципрокним, синергетичним.
Схарактеризовано наукові позиції чиновників, які спонукають до реалізації потенціалу обдарованої спеціальності низки зарубіжних і вітчизняних науковців.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734057/1/16.pdf
- Садова, Мирослава Анатоліївна (orcid.org/0000-0002-4297-7317 <http://orcid.org/0000-0002-4297-7317>) (2022) Factors that encourage and hinder the realization of the potential of a gifted personality Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 2 (29). pp. 117-126. ISSN 2413-4139