Record Details

Проєкт як засіб реалізації STEAM-освіти обдарованої учнівської молоді

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734025/
https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2022_2/11.pdf
 
Title Проєкт як засіб реалізації STEAM-освіти обдарованої учнівської молоді
The project as a means of implementing steam-education for gifted students
 
Creator Горбань, Л. В.
 
Subject 376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті проаналізовано питання впровадження STEАM- освіти у навчальний процес закладів загальної середньої освіти. Проєктний метод окреслено як найперспективніший засіб реалізації STEAM- освіти обдарованої учнівської молоді. Визначено, що важливим завданням сучасної загальної середньої освіти є створення умов для активізації та розвитку інтелекту, інтуїції, легкої продуктивності, творчого мислення, рефлексії, аналітико-синтетичних умінь і навичок підростаючого покоління з урахуванням потреб та можливостей кожної дитини. У статті з’ясовано, що реалізація STEAM-проєктів сприяє як формуванню дослідницької компетентності та розвитку науково-дослідницької діяльності обдарованої учнівської молоді, так і успішному процесу їхнього виховання, соціалізації та самореалізації.
The article analyzes the issue of introducing STEAM-education into the educational process of a comprehensive school. The project method is presented as the most promising means of implementing STEAM-gifted student youth.
The implementation of the competence model of STEM-education takes place through the implementation of STEAM-projects. The project as a means of implementing STEAM-education allows to organically integrate the knowledge of students from various disciplines while solving real problems, conditions their practical use, generates new ideas, forms all necessary life competencies, in particular, multicultural, speech, informational, social.
The implementation of STEAM-projects by gifted student youth serves as a complex technology, a special culture of support and assistance to the child in solving the question of his place in society. STEAM-projects are not only educational, but also experimental and research in nature, as there are certain requirements for the implementation of such projects: relevance of the project topic, its specification, focus on solving a defined problem; a teacher is a manager, organizer, consultant, project tutor who corrects students' work without interfering in the research process itself; availability of a suitable research environment, conditions for conducting a student experiment; manifestation of critical thinking, creativity, research skills, initiative and innovative decision-making.
It was determined that an important task of modern general secondary education is to create conditions for the activation and development of intelligence, intuition, easy productivity, creative thinking, reflection, analytical and synthetic abilities and skills of the younger generation, taking into account the needs and capabilities of each child. It was found that the implementation of STEAM-projects contributes both to the formation of research competence and the development of scientific and research activities of gifted students, as well as to the successful process of their upbringing, socialization and self-realization.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734025/1/11.pdf
- Горбань, Л. В. (orcid.org/0000- 0002-3111-1964 <http://orcid.org/0000- 0002-3111-1964>) (2022) The project as a means of implementing steam-education for gifted students Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 2 (29). pp. 81-86. ISSN 2413-4139