Record Details

Освіта як чинник входження у Європейський національний простір (досвід Ірландії)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733370/
https://undip.org.ua/library/strong-pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-br-osvita-nbsp-strong-strong-2022-vyklyky-i-perspektyvy-v-umovakh-turbulentnosti-svitu-strong/
 
Title Освіта як чинник входження у Європейський національний простір (досвід Ірландії)
Education as a factor in entering the European national space (experience of Ireland)
 
Creator Попова, Валентина Вікторівна
 
Subject 303 Methods of the social sciences
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Ознаки подібності минулого Ірландії і теперішнього України дають підстави для використання однієї з переваг порівняльного аналізу: екстраполяції історичного досвіду однієї країни на майбутнє іншої. Мова освітнього процесу є одним з аспектів такого порівняльного дослідження. Метою дослідження є висвітлення ґенези мовного питання у освіті Ірландії у контексті української проблематики сьогодення. Акцент на мовному питанні у освітньому просторі Ірландії виявився вирішальним для збереження культурної спадщини, затвердження національної незалежності і опанування економічною самодостатністю. Досвід Ірландії показує, що інтенсифікація україномовного змісту освітнього процесу є знаряддям для виконання комплексу завдань: від протистояння «денаціфікації» України до торування шліху у європейський національний простір. Відповідно, завданням науковців-освітян є осмислення і екстраполяція європейського досвіду (як у випадку Ірландії) для удосконалення інструментарію освіти і виховання майбутнього покоління України.
Signs of similarity between Ireland's past and Ukraine's present provide grounds for using one of the comparative analysis's advantages: extrapolation of one country's historical experience to the future of another. The language of the educational process is one of the aspects of such a comparative study. The study aims to highlight the genesis of the language issue in Irish education in the context of contemporary Ukrainian issues. Emphasis on the language issue in the educational space of Ireland turned out to be decisive for the preservation of cultural heritage, the affirmation of national independence and the mastery of economic self-sufficiency. The Ireland experience shows that the intensification of the Ukrainian-language content of the educational process is a tool for fulfilling a set of tasks: from opposing the "denazification" of Ukraine to paving the way to the European national space. Accordingly, the task of educational scientists is to understand and extrapolate the European experience (as in the case of Ireland) to improve the toolkit of education and upbringing of the future generation of Ukraine.
 
Publisher Крок
 
Date 2022
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733370/1/PopovaV_Comparative_2022.pdf
- Попова, Валентина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8931-8880 <http://orcid.org/0000-0001-8931-8880>) (2022) Education as a factor in entering the European national space (experience of Ireland) In: Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта — 2022: виклики і перспективи в умовах турбулентності світу: матеріали VІ Міжнародної наукової конференції Крок, м. Київ, Україна - м. Тернопіль, Україна, pp. 210-214. ISBN 978-617-692-729-7