Record Details

Актуалізація проблеми професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України і республіки Польща на сучасному етапі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733846/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/269603
 
Title Актуалізація проблеми професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України і республіки Польща на сучасному етапі
Updating Problem of Professional Training of Future History Teachers in the Universities of Ukraine and the Republic of Poland at the Present Stage
 
Creator Черевичний, Геннадій Семенович
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
93/94 History
 
Description Наголошується на актуальності модернізації професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України. Піднімається питання вивчення досвіду Республіки Польща у цьому контексті. Наводяться певні результати контент-аналізу джерельної бази дослідження (законодавчої, науково-педагогічної,історично-архівної,інформаційно-аналітичної, дисертаційної). Зосереджено увагу на нормативно-правовому аспекті функціонування систем вищої освіти України і Республіки Польща на сучасному етапі. У цьому сенсі розглядається професійна підготовка майбутніх учителів історії в умовах існуючих форсмажорних обставин, спровокованих карантинними обмеженнями пандемії COVID-19, введенням воєнного стану. Зроблено акцент на результатах впливу глобальних трансформаційних змін цифровізаційного суспільного на динаміку науково-освітнього простору. У статті зазначено, що дане дослідження базується на фундаментальних положеннях розвитку компетентнісно-трансдисциплінарної парадигми підготовки педагогічних кадрів. Обґрунтовано необхідність структурно-семантичного аналі-зу базових понять дослідження, що в умовах дистанту набувають нових смислів таких, як: «система професійної підготовки в умовах дистанційного навчання», «професійна підготовка майбутніх учителів історії за форсмажорних обставин», «трансдисциплінарність підготовки майбутніх учителів історії», «формування національної ідентичності майбутніх учителів історії». Ключовою метою статті є висвітлення результатів підготовчого етапу науково-педагогічного дослідження професійної підготовки майбутніх учителів історії на сучасному етапі, а також обґрунтування актуальності зазначеної проблеми в умовах сьогодення, враховуючи багаторічний практичний досвід викладацької діяльності автора на кафедрі новітньої історії України історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Автор аргументує конструктивні висновки про те, що професійна підготовка майбутніх учителів історії Республіки Польща віддзеркалює провідні тенденції формування національної ідентичності та водночас має певні специфічні особливості, зумовлені історичним досвідом Польщі, який є найближчим до українського суспільства з усіх країн ЄС.
Отже, узагальнення такого досвіду, виявлення його прогресивних ідей і доцільне втілення їх у практику відповідно до українських реалій сприятиме якісній модернізації системи національної педагогічної освіти історичного спрямування.
This article emphasizes the relevance of modernizing the professional training of future history teachers in Ukrainian universities. The question of studying the experience of the Republic of Poland in this context is raised. Certain results of the content analysis of the research source base (legislative, scientific-pedagogical, historical-archival, informational-analytical, dissertation) are presented. This attention is focused on the regulatory and legal aspects of the functioning of the higher education systems of Ukraine and the Republic of Poland at the present stage. In this sense, the professional training of future history teachers is considered in the conditions of existing force majeure circumstances, provoked by the quarantine restrictions of the COVID-19 pandemic, the introduction of martial law. Attention is focused on the results of the impact of global transformational changes of digitalization society on the dynamics of the scientific and educational space. The article states that the current study is based on the fundamental provisions of the development of a competence-transdisciplinary paradigm of the training of pedagogical staff. The author substantiates the need for a structural and semantic analysis of the basic research concepts («system of professional training in the conditions of distance learning», «professional training of future history teachers under force majeure circumstances», «transdisciplinarity of training of future history teachers», formation of the national identity of future history teachers that acquire new meanings in conditions of distance.
The article highlights the results of the preparatory stage of scientific and pedagogical research on the professional training of future history teachers at the present stage, and to substantiates the relevance of the specified problem in today’s conditions. The author’s many years of practical teaching experience at the Department of Contemporary History of Ukraine, Faculty of History of Taras Shevchenko Kyiv National University are considered.
The author gives constructive conclusions that the professional training of future history teachers of the Republic of Poland reflects the leading trends in the formation of national identity and at the same time has certain specific features determined by the historical experience of Poland, which is the closest to Ukrainian society among all EU countries.
Therefore, the generalization of such experience, the identification of its progressive ideas and their expedient implementation in practice in accordance with Ukrainian realities will contribute to the qualitative modernization of the system of national pedagogical education in a historical direction.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733846/1/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%93%D0%A1-%D0%86%D0%A1%D0%9F-6-207-2022.pdf
- Черевичний, Геннадій Семенович (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>) (2022) Updating Problem of Professional Training of Future History Teachers in the Universities of Ukraine and the Republic of Poland at the Present Stage Image of the Modern Pedagogue, 6 (207). pp. 35-39. ISSN 2522-9729