Record Details

Professional competencies of future software engineers in the software design: teaching techniques

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733761/
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2288/1/012012
10.1088/1742-6596/2288/1/012012
 
Title Professional competencies of future software engineers in the software design: teaching techniques
Професійні компетентності майбутніх інженерів-програмістів з проектування програмного забезпечення: методика викладання
 
Creator Striuk, A.M.
Semerikov, Serhiy O.
 
Subject 004.4 Software
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article is devoted to one of the competence components of a mobile-oriented environment for professional and practical training of future software engineers. It is shown that the introduction of higher education standard 121 "Software Engineering" for the first (bachelor) level of higher education in Ukraine has generated a number of training quality assurance problems associated primarily with the low level of detailed competencies and program learning outcomes. By solving these problems, the detailed design of the system of professional competencies for future software engineers is developed. The article deals with the approaches to developing one of the most important special professional competences of future software engineers – the ability to participate in software design, including modeling (formal description) of its structure, behavior, and processes of functioning. Based on a historical and genetic review of the software engineering training practice of future software engineers in the USA, UK, Canada, Australia, New Zealand and Singapore, recommendations for choosing forms of training organization, selection of training content, ways of students' and teachers' activities in software engineering, modeling and designing tools; assessment of the appropriate competence formation level are formulated. The example of organizing design training in conditions close to industrial-studio training is considered. The problems of transition from architectural to detailed design and project implementation are shown. Prospects for further development of this study are to substantiate the third (after requirements engineering and design engineering) engineering component of software engineering – the software construction.
Стаття присвячена одній з компетентнісних складових мобільно-орієнтованого середовища професійно-практичної підготовки майбутніх інженерів-програмістів. Показано, що запровадження стандарту вищої освіти 121 "Інженерія програмного забезпечення" для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в Україні породило низку проблем забезпечення якості підготовки фахівців, пов'язаних, насамперед, з низьким рівнем деталізації компетентностей та програмних результатів навчання. Вирішуючи ці проблеми, розроблено детальний дизайн системи професійних компетентностей майбутніх інженерів-програмістів. У статті розглянуто підходи до формування однієї з найважливіших спеціальних фахових компетентностей майбутніх інженерів-програмістів - здатності брати участь у проектуванні програмного забезпечення, включаючи моделювання (формальний опис) його структури, поведінки та процесів функціонування. На основі історико-генетичного огляду практики навчання інженерії програмного забезпечення майбутніх інженерів-програмістів у США, Великій Британії, Канаді, Австралії, Новій Зеландії та Сінгапурі сформульовано рекомендації щодо вибору форм організації навчання, відбору змісту навчання, способів діяльності студентів і викладачів в інструментальних засобах інженерії, моделювання та проектування програмного забезпечення; оцінювання рівня сформованості відповідної компетентності. Розглянуто приклад організації проектної підготовки в умовах, наближених до виробничо-студійного навчання. Показано проблеми переходу від архітектурного до робочого проектування та реалізації проекту. Перспективи подальшого розвитку даного дослідження полягають в обґрунтуванні третьої (після інженерії вимог та інженерії проектування) інженерної складової програмної інженерії - конструювання програмного забезпечення.
 
Publisher IOP Publishing
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733761/1/Striuk_2022_J._Phys.%20_Conf._Ser._2288_012012.pdf
- Striuk, A.M. (orcid.org/0000-0001-9240-1976 <http://orcid.org/0000-0001-9240-1976>) and Semerikov, Serhiy O. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>) (2022) Professional competencies of future software engineers in the software design: teaching techniques Journal of Physics: Conference Series, 2288 (1). ISSN 1742-6596
10.1088/1742-6596/2288/1/012012
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1088/1742-6596/2288/1/012012