Record Details

Поственція суїциду (буліциду): робота з колективом закладу освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733586/
https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/methodrec-chunayume-2022.pdf
ISBN 978-966-189-677-1
 
Title Поственція суїциду (буліциду): робота з колективом закладу освіти
Postvention of suicide (bullycide): work with the team of the educational institution
 
Creator Чуніхіна, Світлана
Найдьонова, Л. А.
Умеренкова, Наталія Федорівна
Чорна, Л.Г.
Никоненко, Людмила Володимирівна
Гутник, К.Ю.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description У методичних рекомендаціях представлено психологічно обґрунтовану модель поственційного супроводу колективу закладу освіти, у якому трапилися суїцид (буліцид) або його спроба. Досліджено чинники розвитку у жертв булінгу суїцидальної тенденції та психологічні засоби її припинення. Запропоновано модель кризового втручання у випадку булінгу (кібербулінгу), яка містить чотири складові: інформування; декларування нових правил; моніторинг соціально-психологічних процесів у закладі освіти; реагування на випадки насильства та профілактика самоушкоджувальної поведінки. На основі наукових уявлень про особливості
колективного проживання травматичного досвіду в закладі освіти означено напрями запобігання розвитку індуктивних ефектів від суїциду (буліциду) або його спроби,
зокрема у вигляді суїцидальних кластерів. Сформовано принципи і вимоги до комунікації щодо суїциду (буліциду) або його спроби в закладі освіти.
Адресовано вчителям, психологам-практикам, соціальним педагогам, управлінцям, викладачам, студентам, учням, батькам, представникам громадських організацій та широкому колу зацікавлених цією проблематикою читачів.
The methodical recommendations present a psychologically based model of post-event support for the staff of an educational institution in which a suicide (bullycide) or attempted suicide occurred. Factors in the development of suicidal tendencies in victims of bullying and psychological means of its termination were studied. A model of crisis intervention in the case of bullying (cyberbullying) is proposed, which includes four components: informing; declaration of new rules; monitoring of social and psychological processes in an educational institution; responding to incidents of violence, and preventing self-injurious behavior. Based on scientific ideas about features
of the collective living of traumatic experience in the educational institution, the directions for preventing the development of inductive effects from suicide (bullycide) or its attempt are defined,
particularly in the form of suicidal clusters. Principles and requirements for communication regarding suicide (bullycide) or attempted suicide in an educational institution have been formed.
It is addressed to teachers, practicing psychologists, social pedagogues, managers, teachers, students, pupils, parents, representatives of public organizations, and a wide range of readers interested in this issue.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2022
 
Type Teaching Resource
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733586/1/methodrec-chunayume-2022.pdf
- Чуніхіна, Світлана (orcid.org/0000-0002-0813-6741 <http://orcid.org/0000-0002-0813-6741>), Найдьонова, Л. А. (orcid.org/0000-0002-1222-295X <http://orcid.org/0000-0002-1222-295X>), Умеренкова, Наталія Федорівна (orcid.org/0000-0003-3084-2834 <http://orcid.org/0000-0003-3084-2834>), Чорна, Л.Г. (orcid.org/0000-0002-8107-7573 <http://orcid.org/0000-0002-8107-7573>), Никоненко, Людмила Володимирівна (orcid.org/0000-0002-6770-0533 <http://orcid.org/0000-0002-6770-0533>) and Гутник, К.Ю. (orcid.org/0000-0003-2970-8523 <http://orcid.org/0000-0003-2970-8523>) (2022) Postvention of suicide (bullycide): work with the team of the educational institution [Teaching Resource]
ISBN 978-966-189-677-1