Роль науки і освіти у формуванні суб'єктності України у процесі входження в європейський простір
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/733398/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/780 |
|
Title |
Роль науки і освіти у формуванні суб'єктності України у процесі входження в європейський простір
The science and education role in Ukraine's subjectivity formation in the process of entering the European space |
|
Creator |
Попова, Валентина Вікторівна
Попов, Вячеслав Юхимович |
|
Subject |
001.18 Future of knowledge
33 Economics. Economic science 37.07 Management aspects of educational institutions 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Актуальність: дослідження науково-освітянських чинників формування суб'єктності України є необхідною передумовою її інтеграції в європейський економічний, науковий і освітній простір. Мета: системне узагальнення історичної місії українських науковців і освітян у формуванні суб’єктності України. Методи: теоретичні, історичні, залежності шляху, статистичні; макроекономічного, порівняльного і ретроспективного аналізу. Результати: здійснено періодизацію історичних змін у категоріях залежності шляху України з 1648 р. по теперішній час; етапи кожного періоду розглядаються крізь призму ролі науки і освіти у формуванні цивілізаційної суб’єктності України; висунуто і доведено гіпотезу про приреченість імперських принципів державотворення; визначений взаємозв’язок та взаємовплив між пригніченням українського науково-освітянського простору та підкоренням України; проаналізовано економічний і політичний стан сучасної України у категоріях залежності шляху; конкретизовано історичні витоки тих негараздів, які перешкоджають формуванню суб’єктності сучасної української науки і освіти. Висновки: доведено, що опанування політичною і територіальною незалежністю є головною, але не достатньою передумовою опанування суб’єктністю для входження у європейський економічний, науковий і освітній простір; за результатами дослідження стверджується, що від науки і освіти залежить розроблення керівних принципів творення майбутньої залежності шляху; запропоновано алгоритм реалізації ролі науки і освіти у формуванні суб’єктності України для входження у європейський простір.
Relevance: the study of scientific-educational factors in the formation of Ukraine subjectivity is a necessary precondition for its integration into the European economic, scientific and educational space. Purpose: systematic generalization of the historical mission of Ukrainian scientists and educators in the formation of Ukrainian subjectivity. Methods: theoretical, historical, path dependence, statistical, macroeconomic, comparative and retrospective analysis. Results: the division into periods of Ukraine historical changes in the path dependence categories from 1648 to the present time was carried out; the stages of each period are considered through the prism of the role of science and education in the formation of Ukrainian civilizational subjectivity; the hypothesis that the imperial principles of state-building are doomed to decline is put forward and analyzed; determined the relationship and mutual influence between the oppression of the Ukrainian scientific-educational space and the subjugation of Ukraine; the current economic and political state of Ukraine was analyzed in the path dependence categories; the historical origins of those troubles that prevent the formation of the of modern Ukrainian science and education subjectivity are specified. Conclusions: it is proved that mastering political and territorial independence is the main, but not sufficient, prerequisite for mastering subjectivity for entering the European economic, scientific, and educational space; according to the research results, it is stated that the development of guiding principles for the creation of future path dependence depends on science and education; an algorithm for realizing the role of science and education in the formation of Ukraine's subjectivity for entering the European space is proposed. |
|
Publisher |
Інститут професійної освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
text |
|
Language |
uk
en |
|
Rights |
cc_by_4
cc_by_4 |
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/733398/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%92%20%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%92%20%D0%A0%D0%9E%D0%9B%D0%AC%20%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%98%20%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20...%20_%20Professional%20Pedagogics780_ukr.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/733398/2/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%92%20%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%92%20%D0%A0%D0%9E%D0%9B%D0%AC%20%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%98%20%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20...%20_%20Professional%20Pedagogics780_en.pdf - Попова, Валентина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8931-8880 <http://orcid.org/0000-0001-8931-8880>) and Попов, Вячеслав Юхимович (orcid.org/0000-0002-8804-7481 <http://orcid.org/0000-0002-8804-7481>) (2022) The science and education role in Ukraine's subjectivity formation in the process of entering the European space Professional Pedagogics, 2 (25). pp. 45-57. ISSN 2707-3092 |
|