Record Details

Роль науки і освіти у формуванні суб'єктності України у процесі входження в європейський простір

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733398/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/780
 
Title Роль науки і освіти у формуванні суб'єктності України у процесі входження в європейський простір
The science and education role in Ukraine's subjectivity formation in the process of entering the European space
 
Creator Попова, Валентина Вікторівна
Попов, Вячеслав Юхимович
 
Subject 001.18 Future of knowledge
33 Economics. Economic science
37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність: дослідження науково-освітянських чинників формування суб'єктності України є необхідною передумовою її інтеграції в європейський економічний, науковий і освітній простір. Мета: системне узагальнення історичної місії українських науковців і освітян у формуванні суб’єктності України. Методи: теоретичні, історичні, залежності шляху, статистичні; макроекономічного, порівняльного і ретроспективного аналізу. Результати: здійснено періодизацію історичних змін у категоріях залежності шляху України з 1648 р. по теперішній час; етапи кожного періоду розглядаються крізь призму ролі науки і освіти у формуванні цивілізаційної суб’єктності України; висунуто і доведено гіпотезу про приреченість імперських принципів державотворення; визначений взаємозв’язок та взаємовплив між пригніченням українського науково-освітянського простору та підкоренням України; проаналізовано економічний і політичний стан сучасної України у категоріях залежності шляху; конкретизовано історичні витоки тих негараздів, які перешкоджають формуванню суб’єктності сучасної української науки і освіти. Висновки: доведено, що опанування політичною і територіальною незалежністю є головною, але не достатньою передумовою опанування суб’єктністю для входження у європейський економічний, науковий і освітній простір; за результатами дослідження стверджується, що від науки і освіти залежить розроблення керівних принципів творення майбутньої залежності шляху; запропоновано алгоритм реалізації ролі науки і освіти у формуванні суб’єктності України для входження у європейський простір.
Relevance: the study of scientific-educational factors in the formation of Ukraine subjectivity is a necessary precondition for its integration into the European economic, scientific and educational space. Purpose: systematic generalization of the historical mission of Ukrainian scientists and educators in the formation of Ukrainian subjectivity. Methods: theoretical, historical, path dependence, statistical, macroeconomic, comparative and retrospective analysis. Results: the division into periods of Ukraine historical changes in the path dependence categories from 1648 to the present time was carried out; the stages of each period are considered through the prism of the role of science and education in the formation of Ukrainian civilizational subjectivity; the hypothesis that the imperial principles of state-building are doomed to decline is put forward and analyzed; determined the relationship and mutual influence between the oppression of the Ukrainian scientific-educational space and the subjugation of Ukraine; the current economic and political state of Ukraine was analyzed in the path dependence categories; the historical origins of those troubles that prevent the formation of the of modern Ukrainian science and education subjectivity are specified. Conclusions: it is proved that mastering political and territorial independence is the main, but not sufficient, prerequisite for mastering subjectivity for entering the European economic, scientific, and educational space; according to the research results, it is stated that the development of guiding principles for the creation of future path dependence depends on science and education; an algorithm for realizing the role of science and education in the formation of Ukraine's subjectivity for entering the European space is proposed.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
en
 
Rights cc_by_4
cc_by_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733398/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%92%20%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%92%20%D0%A0%D0%9E%D0%9B%D0%AC%20%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%98%20%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20...%20_%20Professional%20Pedagogics780_ukr.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/733398/2/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%92%20%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%92%20%D0%A0%D0%9E%D0%9B%D0%AC%20%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%98%20%D0%86%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98%20...%20_%20Professional%20Pedagogics780_en.pdf
- Попова, Валентина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8931-8880 <http://orcid.org/0000-0001-8931-8880>) and Попов, Вячеслав Юхимович (orcid.org/0000-0002-8804-7481 <http://orcid.org/0000-0002-8804-7481>) (2022) The science and education role in Ukraine's subjectivity formation in the process of entering the European space Professional Pedagogics, 2 (25). pp. 45-57. ISSN 2707-3092