Record Details

Concept of the course “Numerical methods in object methodology”

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733703/
https://acnsci.org/cs-ssh/1/01003.html
10.55056/cs-ssh/1/01003
 
Title Concept of the course “Numerical methods in object methodology”
Концепція курсу "Чисельні методи в об'єктній методології"
 
Creator Polishchuk, Aleksandr P.
Semerikov, Sergey A.
 
Subject 004.94 Simulation
 
Description The tasks for which computers were created – routine calculations of an industrial, scientific and military nature – required the creation of a whole class of new methods focused not on manual but on machine calculations. The first programming languages did not have convenient means for reecting such objects offien used in computational mathematics as matrices, vectors, polynomials, etc. Further development of programming languages followed the path of embedding mathematical objects into languages as data types, which led to their complication. So, for example, an attempt to make a universal language Ada, in which there are even such data types as dictionaries and queues, led to the fact that the number of keywords in it exceeded 350, making it almost unusable for learning and use. The compromise solution between these two extremes can be the following: let the programmer himself create the data types that he needs in his professional work. Programming languages that implement this approach are called object-oriented. This, on the one hand, makes it possible to make the language quite easy by reducing the number of keywords, and on the other, expandable, adapting to specific tasks by introducing keywords for creating and using new data types.
Задачі, для яких створювалися комп'ютери - рутинні розрахунки промислового, наукового і військового характеру - вимагали створення цілого класу нових методів, орієнтованих не на ручні, а на машинні обчислення. Перші мови програмування не мали зручних засобів для оперування такими широко використовуваними в обчислювальній математиці об'єктами, як матриці, вектори, поліноми тощо. Подальший розвиток мов програмування йшов шляхом вбудовування математичних об'єктів у мови як типів даних, що призводило до їх ускладнення. Так, наприклад, спроба зробити універсальну мову Ада, в якій є навіть такі типи даних, як словники і черги, призвела до того, що кількість ключових слів в ній перевищила 350, що зробило її практично непридатною для вивчення і використання. Компромісним рішенням між цими двома крайнощами може бути наступне: нехай програміст сам створює ті типи даних, які йому потрібні в його професійній діяльності. Мови програмування, які реалізують такий підхід, називаються об'єктно-орієнтованими. Це, з одного боку, дає можливість зробити мову досить простою за рахунок зменшення кількості ключових слів, а з іншого - розширюваною, пристосовуваною до конкретних завдань шляхом введення ключових слів для створення і використання нових типів даних.
 
Publisher Academy of Cognitive and Natural Sciences
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733703/1/01003.pdf
- Polishchuk, Aleksandr P. and Semerikov, Sergey A. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>) (2022) Concept of the course “Numerical methods in object methodology” ACNS Conference Series: Social Sciences and Humanities (1). ISSN 2831-5227
10.55056/cs-ssh/1/01003
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.55056/cs-ssh/1/01003