Record Details

«КІТ-ПРО» як соціально-психологічна технологія забезпечення підтримки освітньої реформи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733700/
https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/101
10.33120/popp-Vol26-Year2022-101
 
Title «КІТ-ПРО» як соціально-психологічна технологія забезпечення підтримки освітньої реформи
«CIT-SER» As A Social-Psychological Technology For Ensuring Support For Educational Reform
 
Creator Гриценок, Л.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
373 Kinds of school providing general education
 
Description Актуальність. Ефективність освітньої реформи великою мірою залежить від суспільної підтримки запроваджуваних інновацій. Дані опитувань свідчать, що ставлення до окремих положень реформи загальної середньої освіти «НУШ» досі залишається суперечливим і далеким від підтримки, під якою ми розуміємо не лише прихильність, а й активну дієву залученість до процесів реформування. Актуальним видається розроблення соціально-психологічної технології як інструменту забезпечення такої підтримки.
Мета статті – представити комплексну соціально-психологічну технологію (КСПТ) «КІТ-ПРО» (Комплексна Інтерактивна Технологія Підтримки Реформи Освіти) як потенційно універсальний інструмент забезпечення підтримки освітніх реформ.
Методологія та наукові підходи. Модель КСПТ побудовано на основі теоретичного опрацювання можливостей та обмежень технологічного підходу в регулюванні соціальних процесів. Часові рамки визначалися на основі психологічних собливостей формування дієвого ставлення з урахуванням етапів і типології прийняття інновацій. Задля забезпечення конструктивності взаємодії суб’єктів освітнього процесу ми спиралися на ознаки СПТ діалогічного характеру. У моделі «КІТ-ПРО» дотримано всі основні вимоги до соціально-психологічних технологій, зокрема наявність алгоритму, відтворюваність у змінюваних умовах нефахівцями і контрольованість результатів.
Результат. Представлено апробовану модель упровадження комплексної інтерактивної технології, яка за своїм наповненням і характером реалізації сприяє усвідомленому оволодінню змістом та основними завданнями і позиціями реформи загальної середньої освіти «НУШ». Вона забезпечує вироблення власної проактивної позиції щодо освітніх змін учасників освітнього процесу: педагогічних працівників – надавачів освітніх послуг, учнів – отримувачів освітніх послуг, їхніх батьків – власне замовників цих послуг і стейкхолдерів освіти.
Перспективи подальшого практичного застосування. Окрім прямого призначення, закладені можливості за потреби адаптувати технологію на основі сформульованих принципів і «структурних» вимог та масштабувати її розгортання від внутрішньогрупового до загальношкільного, регіонального чи національного рівня дають змогу застосовувати алгоритм КСПТ «КІТ-ПРО» для формування проактивної позитивної громадської думки щодо інших соціально-психологічних процесів.
Relevance. Issues of the effectiveness of educational reform largely depend on public support for introduced innovations. Survey data indicate controversial attitudes towards individual provisions of the general secondary education reform "New Ukrainian School – NUSH". Public opinion is still far from support, by which we understand not only commitment, but also active and effective involvement in reform processes. So the development of social and psychological technology as a tool for providing such support is considered relevant.
The purpose of the article is to present the complex social and psychological technology (CSPT) "CIT-SER" (Complex Interactive Technology for the Support of Education Reform) developed and tested by us in 2020-2021 as a potentially universal tool for ensuring support for systemic reforms by participants in the process, which is subject to such reformation.
Methods and methodology. The CSPT model was built by us on the basis of a theoretical study of the possibilities and limitations of the technological approach in regulating social processes. Time frames were determined on the basis of psychological characteristics of the formation of an effective attitude, taking into account stages and typology of the adoption of innovations. In order to ensure the constructiveness of interaction of subjects of the educational process, we relied on signs of a dialogue SPT. The CIT-SER model meets all the basic requirements for socialpsychological technologies, including the presence of an algorithm, reproducibility in changing conditions by non-specialists, and controllability of results.
Results. A tested model of implementation of complex interactive technology is presented, which, according to its content and nature of implementation, contributes to the conscious mastering of content and main tasks and positions of the "Reform of General Secondary Education "NUSH". It ensures the development of its own proactive position regarding educational changes of participants of educational process: teaching staff — providers of educational services, students — recipients of educational services — and their parents — actually the customers of these services and stakeholders of education.
Prospects of further practical application. In addition to the direct purpose, built-in opportunities to adapt the technology based on formulated principles and "structural" requirements and to scale its deployment from an intra-group to a school-wide, regional or national level make it possible to use the "CIT-SER" CSPT algorithm to form a proactive positive public opinion about other social-psychological processes.
 
Publisher Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Асоціація політичних психологів України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733700/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BA%20%D0%9B.%D0%86._pol_psy%28101-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-196-1-10-20221230%29.pdf
- Гриценок, Л.І. (orcid.org/0000-0002-0055-2185 <http://orcid.org/0000-0002-0055-2185>) (2022) «CIT-SER» As A Social-Psychological Technology For Ensuring Support For Educational Reform Problems of Political Psychology, 12 (26). pp. 227-250. ISSN 2411-1449
10.33120/popp-Vol26-Year2022-101
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33120/popp-Vol26-Year2022-101