Record Details

Університет як суб'єкт дослідницької діяльності: розробка та обґрунтування концептуальної моделі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733628/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/49/part_2/31.pdf
10.32843/2663-6085/2022/49.2.31
 
Title Університет як суб'єкт дослідницької діяльності: розробка та обґрунтування концептуальної моделі
University as a subject of research activity: development and reasoning of the conceptual model
 
Creator Петроє, О.М.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена розробці та обґрунтуванню концептуальної моделі функціонування університету як суб’єкта дослідницької діяльності. Показано, що у нормативно-правових документах відсутнє визначення поняття та чіткі рамки змісту дослідницької діяльності. Зазначається, що у працях українських учених переважає фрагментарний підхід до висвітлення дослідницької діяльності, її вивчення здійснюється найчастіше у контексті з’ясування ролі і місця університету у забезпеченні лише окремих її аспектів (підготовка наукових фахівців, доброчесність досліджень, інтернаціоналізація дослідницької діяльності та ін).
Автором обґрунтовано актуальність систематизації національного дослідницького простору, стандартизації підходів та належної уваги до усіх видів, галузей, сфер дослідницької діяльності, запровадження системного підходу до вивчення, організації, здійснення, оцінювання та контролю за результатами дослідницької діяльності університетів України.
Розроблено та запропоновано до впровадження концептуальну модель дослідницької діяльності університетів, яка ґрунтується на методології «Стандартної класифікації дослідницької діяльності Австралії та Нової Зеландії» (ANZSRC) та законодавчо визначених нормах регулювання вищої освіти, наукової та науково-технічної діяльності в Україні. У представленій автором концептуальній моделі університет розглядається як один серед ключових суб’єктів дослідницької діяльності. Визначено та розкрито зміст основних компонентів концептуальної моделі дослідницької діяльності університетів; І. вид дослідницької діяльності; ІІ. галузі досліджень; ІІІ. соціально-економічні цілі дослідницької діяльності; IV. суб’єкти та рівні дослідницької діяльності університету.
Показано основні очікувані переваги від імплементації та впровадження в практику запропонованої концептуальної моделі, зорієнтованої на упорядкування національної системи дослідницької діяльності та удосконалення системи дослідницької діяльності університетів.
The article is devoted to the development and justification of the conceptual model of university as a subject of research activity. The author notes that there is a lack of definition of the concept and a clear framework for the content of research activities in regulatory documents.
The article emphasises a fragmentary approach to the coverage of research activity in the works of Ukrainian scientists. According to the results of the analysis of the latest publications, the most often, research activity study is carried out in the context of clarifying the role and place of the university in ensuring only certain aspects of it (education of scientists, integrity of research, internationalization of research activity, etc.).
The author substantiates the relevance of a systematic approach to the formation and development of the national research ecosystem, necessary of classification and standardization of all types, branches, spheres of research activity, creation on this basis on this base of a systematic approach to study, organization, implementation, evaluation and control of the results of research activities of universities of Ukraine.
The legislatively determined norms of regulation of higher education, scientific and scientific and technical activities in Ukraine and the main provisions of the methodology of the "Standard Classification of Research Activities of Australia and New Zealand" (ANZSRC) are analyzed. A conceptual model of research activities of universities is developed and proposed for implementation. The content of the main components of the conceptual model of research activity of universities is defined and revealed; I. Type of research activity; II. Fields of research; III. Social and economic goals of research activity; IV. Subjects and levels of research activity university.
The university is considered as one of the key subjects of research activity in the conceptual model presented by the author.
The main expected benefits from the introduction into practice of the national space of the proposed conceptual model, focused on streamlining the system of research activities of Ukrainian universities and Ukraine as a whole, are shown.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733628/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%94%20%D0%9E.%20%D0%A3%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%81%D1%83%D0%B1%D1%94%D0%BA%D1%82%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%282022%29.pdf
- Петроє, О.М. (orcid.org/0000-0003-2941-1455 <http://orcid.org/0000-0003-2941-1455>) (2022) University as a subject of research activity: development and reasoning of the conceptual model Інноваційна педагогіка, 2 (49). pp. 156-161. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-6085/2022/49.2.31
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2022/49.2.31