Record Details

Оптимізація психічного стану дітей з особливими освітніми потребами в умовах спеціальної школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733294/
 
Title Оптимізація психічного стану дітей з особливими освітніми потребами в умовах спеціальної школи
Optimization of the mental state of children with special educational needs in the conditions of a special school
 
Creator Чеботарьова, О. В.
Нікуленкова, Н.М.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розкривається актуальність проблеми оптимізації психічного стану дітей шкільного віку з різним ступенем порушення інтелектуального розвитку. Представлено аналіз літературних джерел, нормативних документів та сучасних вітчизняних досліджень щодо проблем організації навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану в країні. Окреслено новітні тенденції у сфері вітчизняної шкільної освіти дітей з особливими потребами на сучасному етапі, що передбачають запровадження Концепції нової української школи, Державного стандарту початкової та базової середньої освіти, пріоритетність вчасного виявлення проблем
психічного розвитку та комплексної допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку.
Охарактеризовано проблеми організації, навчально-методичного забезпечення навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, необхідність створення ефективної системи психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх родин в умовах кризових викликів; наявність певних психофізичних обмежень у дітей зі складними порушеннями розвитку.
Репрезентовано сучасні практики гармонізації психічного стану учнів з порушеннями інтелектуального розвитку у спеціальній школі No16 м. Києва, яка є науково-експериментальним майданчиком відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Висвітлено питання організації, забезпечення комплексного корекційно-розвивального та реабілітаційного впливу на психічний розвиток дітей з метою соціальної адаптації та формування життєво необхідних навичок. Акцентується увага на важливості злагодженої роботи усіх фахівців закладу, що передбачає залучення педагогів, батьків, створення умов для постійного удосконалення освітнього процесу. Передумовами стратегії розвитку закладу є дієва система методичної, корекційно-розвивальної роботи, реабілітаційні заходи, психолого-соціальний супровід, національно-патріотичне виховання, організація роботи з батьками. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.
The article reveals the relevance of the problem of optimizing the mental state of school-age children with varying degrees of intellectual development impairment. The analysis of literary sources, regulatory documents and modern domestic research on the problems of organizing the education of children with special educational needs in the conditions of martial law and the prospects for their provision is presented. The latest trends in the field of domestic school education of children with special needs at the current stage are outlined, which include the introduction of the Concept of a new Ukrainian school, the State Standard of Primary and Basic Secondary Education, the priority of early detection of mental development problems and comprehensive assistance to children with psychophysical development disorders.
The problems of organization, educational and methodological support for the education of children with intellectual development disorders, the need to create an effective system of psychological and pedagogical support for children and their families in the conditions of crisis challenges are characterized; the presence of certain psychophysical limitations in children with complex developmental disorders.
Presented are modern practices of harmonizing the mental state of students with intellectual developmental disabilities in special school No. 16 in Kyiv, which is a scientific and experimental site of the Department of Education of Children with Intellectual Development Disorders of the Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine.
The issue of organization, provision of complex corrective-developmental and rehabilitative influence on the mental development of children for the purpose of social adaptation and formation of life-necessary skills is highlighted. Attention is focused on the importance of the coordinated work of all specialists of the institution, which involves the involvement of teachers, parents, and the creation of conditions for the continuous improvement of the educational process. Prerequisites of the institution's development strategy are an effective system of methodical, correctional and developmental work, rehabilitation measures, psychological and social support, national and patriotic education, organization of work with parents. Prospects for further research on the outlined issues are presented.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733294/1/%D0%A7%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9D%D1%96%D0%BA%D1%83%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0-48-57.pdf
- Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708 <http://orcid.org/0000-0002-4560-3708>) and Нікуленкова, Н.М. (orcid.org/0000-0002-8012-9976 <http://orcid.org/0000-0002-8012-9976>) (2022) Optimization of the mental state of children with special educational needs in the conditions of a special school Особлива дитина: навчання і виховання, 4 (108). pp. 48-57. ISSN 2312-2781