DISTANCE EDUCATION METHODS: VIDEO ANALYSIS IN TEACHING PHYSICS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DISTANCE EDUCATION METHODS: VIDEO ANALYSIS IN TEACHING PHYSICS
МЕТОДИ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ: ВІДЕОАНАЛІЗ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ |
|
Creator |
Chernetckiy, Ihor
Slipukhina, Іryna Mieniailov, Sergii Kurylenko, Nataliia |
|
Subject |
video analysis
physics distance education distance learning instrumental digital didactics Tracker Junior Academy of Sciences of Ukraine відеоаналіз фізика дистанційна освіта дистанційне навчання інструментальна цифрова дидактика Tracker Мала академія наук України |
|
Description |
Formation of the skills of conducting an experiment and analyzing its results during laboratory work in natural science has always been an important didactic problem, which has significantly increased in the conditions of distance and mixed learning. The study of approaches to the effective use of software for the analysis of video recordings of observations of real physical processes and phenomena is one of the tasks of instrumental digital didactics. The affordable and regularly updated software Tracker: Video Analysis and Modeling Tool is a popular didactic tool for the analysis of physical quantities based on the processing of static and dynamic images followed by comparison with the corresponding mathematical model. The rules for creating educational videos suitable for analysis in a digital environment are summarized. On the examples of laboratory classes on many topics of physics (mechanics, hydrodynamics, molecular and atomic physics, and optics) and astronomy, the general features of creating video recordings, laboratory works, and problem tasks based on video analysis are shown. The STEM laboratory of the Junior Academy of Sciences of Ukraine has created numerous reference videos about physical experiments and the rules for their use; a collection of video tasks was also created; innovative methods of educational physical experiments were developed. The methods of video analysis were tested during distance and mixed education in the conditions of threats, also in formal and informal education formats, such as the summer science school for students and the All-Ukrainian natural science online tournament "Open Natural Science Demonstration". Instrumental digital didactics is a component of training courses for teachers and is regularly discussed at seminars and conferences on science education. The stemua.science source of the "MANU" NC is popular among Internet users.
Формування навичок проведення експерименту та аналізу його результатів під час проведення лабораторних робіт з природознавства завжди було важливою дидактичною проблемою, яка значно посилилась в умовах дистанційного та змішаного навчання. Дослідження підходів до ефективного використання програмного забезпечення для аналізу відеозаписів спостережень реальних фізичних процесів і явищ є одним із завдань інструментальної цифрової дидактики. Доступне та регулярно оновлюване програмне забезпечення Tracker: Video Analysis and Modeling Tool є популярним дидактичним засобом для аналізу фізичних величин на основі обробки статичних і динамічних зображень з наступним порівнянням з відповідною математичною моделлю. Узагальнено правила створення навчальних відео, придатних для аналізу в цифровому середовищі. На прикладах лабораторних занять з багатьох тем фізики (механіки, гідродинаміки, молекулярної та атомної фізики, оптики) та астрономії показано загальні особливості створення відеозаписів, лабораторних робіт, проблемних завдань на основі відеоаналізу. STEM-лабораторією Малої академії наук України створено численні довідкові відео про фізичні експерименти та правила їх використання; також створено збірник відеозавдань; розроблено інноваційні методики навчального фізичного експерименту. Методи відеоаналізу апробовано під час дистанційного та змішаного навчання учнів та студентів в умовах загроз, під час формального та неформального навчання: літньої наукової школи для студентів, Всеукраїнського природничого онлайн-турніру «Відкрита природнича демонстрація» . Інструментальна цифрова дидактика є компонентом курсів підготовки вчителів і регулярно обговорюється на семінарах і конференціях з наукової освіти. Джерело stemua.science НЦ «МАНУ» користується популярністю серед користувачів мережі Інтернет. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5086
10.33407/itlt.v92i6.5086 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 21-34
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 21-34 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 21-34 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 21-34 2076-8184 10.33407/itlt.v92i6 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5086/2090
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Ігор Станіславович Чернецький, Ірина Андріївна Сліпухіна, Сергій Миколайович Мєняйлов, Наталія Валентинівна Куриленко
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|