Record Details

DEPLOYMENT AND ADMINISTRATION OF THE CLOUD PLATFORM GOOGLE WORKSPACE FOR EDUCATION IN AN INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEPLOYMENT AND ADMINISTRATION OF THE CLOUD PLATFORM GOOGLE WORKSPACE FOR EDUCATION IN AN INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION
РОЗГОРТАННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ХМАРНОЇ ПЛАТФОРМИ GOOGLE WORKSPACE FOR EDUCATION У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
 
Creator Spirin, Oleg M.
Oleksyuk, Vasyl P.
Kasyan, Sergey P.
Antoshchuk, Svitlana V.
 
Subject хмарні обчислення
Google Workspace for Education
хмаро орієнтовані системи
розгортання та адміністрування
cloud computing
Google Workspace for Education
master's and PhD training
cloud-oriented systems
deployment and administration
 
Description The article describes the development of targeted, content and technological components of the methodology for deploying and administering the Google Workspace for Education cloud platform in higher education institutions. It is determined that the technology of deployment of cloud services Google Workspace for Education involves the implementation of measures and actions, as determining the main tasks of management and educational activities of an educational institution, which should be solved by means of cloud services; analysis and evaluation of cloud services regarding the possibility and feasibility of use in the educational process; conducting a pedagogical choice of services, determining the material, organizational, human resources necessary for their deployment; designing the structure of the digital educational environment, modeling the activities of its participants; registration of an account of an educational institution and obtaining an academic license for it; configuration and configuration of cloud services; analysis, generalization of design results, decision-making on use. The developed administration technology describes the tasks of creating and configuring user accounts, group accounts, synchronizing accounts with an existing database, configuring the Gmail, Kalendar cloud service, Meet, as well as monitoring and obtaining statistical data on the use of Google Workspace for Education services. Content defined and expected results of advanced training of IT specialists, administrators of information networks of educational institutions, as well as scientific and pedagogical workers involved in the organization of distance learning. The progress and results of the expert assessment of the complexity of the implementation of the tasks of deployment and administration of the Google Workspace for Education platform and the main components of the developed methodology according to the implementation, organizational and gnostic criteria are described.
У статті описано цільовий, змістовий та технологічний складники методики розгортання та адміністрування хмарної платформи Google Workspace for Education у закладах вищої освіти. Визначено, що технологія розгортання хмарних сервісів Google Workspace for Education передбачає виконання низки необхідних заходів та дій. Описано процедуру реєстрації облікового запису закладу освіту для роботи з платформою Google Workspace for Education та отримання академічної підписки. Наведено рекомендації щодо уникнення труднощів з використання домену, створеного для Google Workspace for Education та раніше створених доменів закладу вищої освіти для інших хмарних сервісів, наприклад, Microsoft 365. Розроблена технологія адміністрування описує виконання завдань зі створення та налаштування облікових записів користувачів; облікових записів груп; синхронізації облікових записів з наявною бази даних; конфігурування хмарних сервісів Gmail, Календар, Meet; моніторингу та отримання статистичних даних щодо використання сервісів Google Workspace for Education. Описані технології розгортання та адміністрування були покладені в основу програми підвищення кваліфікації ІТ-фахівців, адміністраторів інформаційних мереж закладів освіти, а також науково-педагогічних працівників, які задіяні в організації дистанційного навчання. Визначено зміст й очікувані результати підвищення кваліфікації ІТ фахівців, адміністраторів інформаційних мереж закладів освіти та науково-педагогічних працівників, які задіяні в організації дистанційного навчання; визначено склад психолого-педагогічної, цифрової та управлінсько-адміністративної компетентностей, розвиток, яких є необхідним для досягнення таких результатів. Описано хід і результати експертного оцінювання трудомісткості виконання завдань з розгортання й адміністрування платформи Google Workspace for Education, а також основних складників розробленої методики за упроваджувальним, організаційним і гностичним критеріями.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5078
10.33407/itlt.v92i6.5078
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 172-197
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 172-197
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 172-197
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 172-197
2076-8184
10.33407/itlt.v92i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5078/2098
 
Rights Copyright (c) 2022 Олег Михайлович Спірін, Василь Петрович Олексюк, Сергій Петрович Касьян, Світлана Володимирівна Антощук
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0