Record Details

DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS IN COMPUTER SCIENCE BACHELORS IN THE PROJECT LEARNING PROCESS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS IN COMPUTER SCIENCE BACHELORS IN THE PROJECT LEARNING PROCESS
РОЗВИТОК SOFT SKILLS БАКАЛАВРІВ КОМП'ЮТЕРНИХ НАУК У ПРОЦЕСІ ПРОЄКТНОГО НАВЧАННЯ
 
Creator Glazunova, Olena G.
Korolchuk, Valentyna I.
Voloshyna, Tetiana V.
Vakaliuk, Tetiana A.
 
Subject soft skills
computer science bachelors
project-based learning
soft skills
бакалавр комп’ютерних наук
проєктне навчання
 
Description The article proposes and substantiates a method of development of soft skills in Computer Science bachelors using project-based learning technologies, as successful employment of graduates in the IT industry market depends on the level of such skills. Developed communication skills, teamwork, and the ability to plan work on a project are important requirements for university graduates’ successful employment in the IT industry. The formation and development of soft skills enables the students not only to meet the requirements of the labor market, but also to more successfully develop professional skills (hard skills). The authors propose indicators of soft skill formation by 5 categories: personal effectiveness, communicative, managerial, strategic and information management skills. The methodology of soft skill development for future specialists in information technologies is based on three stages, each of which involves the implementation of different types of projects: collective, term paper and interdisciplinary. The components of soft skills that are formed during each of the stages are determined. The research substantiates the integration of two learning technologies for the implementation of the proposed methodology – blended and project-based learning, which involve the use of digital technologies. During the experimental research, students independently assessed the level of their soft skill formation according to the defined indicators in line with the proposed categories on a 10-point scale. The results of the conducted experimental study proved the improvement of the level of soft skill formation in Computer Science Bachelors in the process of project training. The statistical analysis of the results of the experiment proved the significance of the proposed method and made it possible to confirm its effectiveness.
У статті запропоновано та обґрунтовано методику розвитку м’яких навичок з використанням технологій проєктного навчання для бакалаврів комп'ютерних наук, від рівня сформованості яких залежить успішне працевлаштування випускників на ринку ІТ-індустрії. Розвинуті комунікативні навички, командна робота та вміння планувати роботу над проєктом є важливою вимогою до випускників закладів вищої освіти для майбутнього працевлаштування в ІТ-галузі. Формування та розвиток soft skills дозволяє не тільки відповідати вимогам ринку праці, а й більш успішно розвивати професійні навички (hard skills). Автори пропонують показники сформованості навичок за 5 категоріями: особистісна ефективність, комунікативні, управлінські, стратегічні та інформаційно-управлінські навички управління інформацією. Методологія розвитку soft skills у майбутніх фахівців з інформаційних технологій базується на трьох етапах, кожен з яких передбачає виконання різних типів проєктів: колективних, курсових та міждисциплінарних. Визначено компоненти soft skills, які формуються на кожному з етапів. У дослідженні обґрунтовано інтеграцію двох технологій навчання для реалізації запропонованої методики – змішаного та проєктного навчання, що поєднує запропоновані форми та методи навчання з використанням цифрових технологій. Під час експериментального дослідження студенти самостійно оцінювали рівень сформованості soft skills за визначеними показниками відповідно до запропонованих категорій за 10-бальною шкалою. Результати проведеного експериментального дослідження довели підвищення рівня сформованості soft skills у майбутніх бакалаврів інформатики в процесі проєктного навчання, проведено статистичний аналіз результатів експерименту та доведено їх значимість, що дозволило підтвердити ефективність запропонованої методики.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5076
10.33407/itlt.v92i6.5076
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 111-123
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 111-123
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 111-123
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 111-123
2076-8184
10.33407/itlt.v92i6
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5076/2092
 
Rights Copyright (c) 2022 Olena G. Glazunova, Валентина Корольчук, Тетяна Волошина, Тетяна Вакалюк
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0