Record Details

PREPARATION AND CONDUCTING OF THE ONLINE PHYSICS EXAM

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PREPARATION AND CONDUCTING OF THE ONLINE PHYSICS EXAM
ПІДГОТОВКА ТА ПРОВЕДЕННЯ ЕКЗАМЕНУ З ФІЗИКИ В РЕЖИМІ ОНЛАЙН
 
Creator Podlasov, Serhii O.
Matviichuk, Oleksii V.
 
Subject physics exam
criterion-oriented test
analyses of test items
екзамен з фізики
критеріально орієнтований тест
аналіз тестових завдань
 
Description One of the topical current issues of higher education is issue of monitoring students' knowledge in the distance learning mode, in particular, conducting semester exams. The objective of the article is analyze of the methods and means of exam control in test form in the conditions of distance learning and assessing the reliability of the test results. We formulated the requirements to the tasks of examination test, considered technology of evaluation of statistical parameters of quality of tasks using built-in LMS Moodle mathematical package and free software application packages ltm, eRm, mirt of the CRAN library of R programming environment. Experience has shown that the use of these software tools is an optimal and effective way to control the quality of test tasks within the framework of classical and modern test theories. We propose to use tests of three levels, where the difficulty of each item is determined by the results of statistical analysis. Consistent performance of such tasks allows you to establish the level of mastery of knowledge by each student. It is shown that individualization of test tasks, that execute students, creations of variety their form, in particular, the use of multiple-choice tasks with several correct answers, open-type tasks with a numerical answer, plugging of graphic data in a task substantially complicates the probable students’ cheating during the exam. We substantiated the possibility of using the LMS Moodle together with the Google Meet Pro or Zoom video conference program to conduct the exam without using special proctoring programs. It is emphasized that the verbal teacher-student communication allows not only to draw a conclusions about the independence of solving the tasks, but also assists to the development of students' scientific communication skills.
The results of the calculation of generalization coefficients, Cohen kappa and correlation phi-coefficient made it possible to conclude about the reliability of assessing the educational achievements of students based on the results of their performance of tasks of a criterion-oriented exam test.
Одним з актуальних питань сьогодення в системі вищої освіти є питання проведення контролю знань студентів у режимі дистанційного навчання, зокрема проведення семестрових екзаменів. Метою статті є аналіз методів та засобів проведення підсумкового контролю у формі тестування в умовах дистанційного навчання та оцінка надійності результатів тестування. У роботі сформульовано вимоги до завдань екзаменаційного тесту та розглянуто технологію оцінювання статистичних параметрів якості завдань з використанням математичного пакету, вбудованого в LMS Moodle, та пакетів прикладного програмного забезпечення ltm, eRm, mirt бібліотеки CRAN вільно поширюваного середовища програмування R. Досвід засвідчив, що застосування цих програмних засобів є оптимальним та ефективним способом контролю якості тестових завдань у межах класичної та сучасної теорій тестів.
Запропоновано використати тести трьох рівнів, рівень завдань яких визначено за результатами статистичного аналізу. Послідовне виконання таких завдань дозволяє встановити рівень володіння знаннями кожним студентом. Показано, що індивідуалізація тестових завдань, які виконують студенти, урізноманітнення їх форми, зокрема використання завдань множинного вибору з декількома правильними відповідями, завдань відкритого типу з числовою відповіддю, додання графічних даних до завдань суттєво ускладнює можливі прояви академічної недоброчесності під час екзамену.
Обґрунтовано можливість використання LMS Moodle разом з програмою відеоконференції Google Meet Pro або Zoom для проведення екзамену без застосування спеціальних програм прокторингу. Підкреслено, що усне спілкування викладача зі студентом дозволяє не тільки робити висновки про самостійність виконання завдань, але й сприяє розвитку у студентів умінь наукового спілкування.
Проаналізовано результати критеріально орієнтованого екзаменаційного тесту і за результатами обчислення коефіцієнтів генералізації, каппа Коена та фі-коефіцієнта кореляції зроблено висновок про надійність оцінювання навчальних досягнень студентів.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5068
10.33407/itlt.v92i6.5068
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 124-139
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 124-139
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 124-139
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 124-139
2076-8184
10.33407/itlt.v92i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5068/2093
 
Rights Copyright (c) 2022 Сергій Олександрович Подласов, Олексій Васильович Матвійчук
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0