Record Details

IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT OF A SMART UNIVERSITY IN TERMS OF DISTANCE EDUCATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT OF A SMART UNIVERSITY IN TERMS OF DISTANCE EDUCATION
РЕАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ SMART - УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ
 
Creator Potapchuk, Olha I.
Lutsyk, Iryna B.
Hevko, Ihor V.
Buyak, Bogdan B.
 
Subject distance education
Smart Education
Smart University concept
modern educational environment
дистанційна освіта
Smart освіта
концепція Smart Університету
сучасне освітнє середовище
 
Description A theoretical analysis of the requirements of modern society for distance education was carried out, which emphasizes the importance of introducing Smart Education. The main functions of Smart Education, which meets the society’s need for open, high-quality distance education, are substantiated. It is noted that Smart Education implements not only basic didactic principles, but also relatively new ones: interactivity, adaptability of learning, flexibility of the educational process. For their implementation, the structure of a Smart course is defined, the development of the components of which is ensured by the use of smart technologies. The needs of the development of the concept of a Smart University are substantiated and its characteristic features are determined. It is established that the implementation of the concept of a Smart University should include scientific research, staffing, educational process, management and marketing of educational institutions, use of modern information technology and digitalization. A strategy has been developed to implement the concept of a Smart University, which is based on the combination of four components "4T": technologies (digital technologies, educational content in free access for students, providing feedback to teachers and students, automation of administrative tasks), tactics (student-centered model, which is based on the appropriate facilities), talents (competent teachers who have a complex of professional competencies, and smart students who are able to develop and improve themselves in the future professional field), traditions (traditions that are supported by modern requirements with prospects for the future). The use of Smart technologies ensures the implementation of the tactics of organizing the activities of a modern university, which is aimed at developing talented students and teachers’ professionalism, taking into account the experience and traditions of classical education. The implementation of the Smart University strategy will help create a modern educational environment and provide access to open distance education.
Проведено теоретичний аналіз вимог сучасного суспільства до дистанційної освіти. На основі аналізу наукових досліджень встановлено, що вирішення цієї проблеми можливе шляхом впровадження Smart-освіти. Визначено її основні функції, що задовольняють вимоги суспільства в потребі відкритої якісної дистанційної освіти. Зазначається, що Smart-освіта дозволяє реалізувати не лише базові дидактичні принципи, а й відносно нові: інтерактивність, адаптивність навчання, гнучкість навчального процесу. Для їх реалізації визначено структуру Smart-курсу, розробка компонентів якого забезпечується використанням розумних технологій. Обґрунтовано потреби розробки концепції Smart-університету та визначено її характерні риси. Встановлено, що реалізація концепції діяльності Smart-університету повинна охоплювати наукову діяльність, кадрове забезпечення, освітній процес, менеджмент і маркетинг закладу освіти, застосування сучасних інформаційних технологій та загальну цифровізацію. Розроблено стратегію реалізації концепції Smart-університету, яка базується на поєднанні чотирьох компонентів «4T»: технології (сучасні цифрові технології, освітній контент у вільному доступі для студентів, забезпечення зворотного зв'язку викладачів і студентів, обмін знаннями між ними, автоматизація адміністративних завдань), тактика (студентоцентрована модель, яка базується на належній матеріальній базі для їх професійного розвитку), таланти (компетентні викладачі, які володіють комплексом професійних компетентностей, та здібні студенти, здатні розвиватись і самовдосконалюватись у майбутній професійній галузі), традиції (традиції, які підкріплені сучасними вимогами з перспективами у майбуття). Використання Smart-технологій забезпечує реалізацію тактики організації діяльності сучасного університету, яка спрямована на розвиток талановитих студентів та професіоналізму викладачів з урахуванням досвіду та традицій класичної освіти. Реалізація стратегії Smart-університету допоможе створити сучасне освітнє середовище та забезпечити доступ до відкритої дистанційної освіти.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5009
10.33407/itlt.v92i6.5009
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 140-153
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 140-153
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 140-153
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 140-153
2076-8184
10.33407/itlt.v92i6
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5009/2094
 
Rights Copyright (c) 2022 Ольга Ігорівна Потапчук, Ірина Богданівна Луцик, Ігор Васильович Гевко, Богдан Богданович Буяк
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0