Record Details

USE OF DIGITAL VIDEO COMMUNICATION PLATFORMS FOR ORGANIZING PSYCHOLOGICAL COUNSELING ONLINE

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title USE OF DIGITAL VIDEO COMMUNICATION PLATFORMS FOR ORGANIZING PSYCHOLOGICAL COUNSELING ONLINE
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ПЛАТФОРМ ВІДЕОЗВ’ЯЗКУ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ ОНЛАЙН
 
Creator Familyarskaya, Larysa L.
Klots, Lybov A.
 
Subject онлайн консультування;
цифрові технології;
онлайн комунікація;
підвищення кваліфікації;
практичний психолог.
online counseling
digital technologies
online communication
Certification training
practical psychologist
 
Description The article considers approaches to the modern communication construction and the organization of online counseling by a practical psychologist in a general secondary education institution due to conditions of quarantine restrictions and martial law. The ways of professional functions realization in synchronous interaction with use of web applications by the psychologist are offered. Significant differences between face-to-face and online counseling, which should be taken into account by specialists in providing services, are described. The peculiarities of using synchronous and asynchronous communication platforms for providing online high-quality psychological assistance to participants in the educational process are outlined. The work specifics of practical psychologists in the institution of general secondary education, the main tasks of individual and group process for online counseling are determined. The focus is on the practical psychologist's use of video platforms and applications as a tool for organizing the online counseling process. The realization of the author 's program of the practical psychologists advanced training in the synchronous mode of training is described. According to the results of the participants survey, it is found out that working conditions in the mode of synchronous communication set a new opinions, knowledge, skills, abilities, habits, change the level of professional competence and expand the scope of professional skills. The adaptation of the offline psychological counseling process to the conditions of its online conduct is outlined, which takes into account the peculiarities of the digital technologies integration into the cognitive and social system of the individual, which determines the digital expansion of communication. It has been found that in the process of modern online consultation using the capabilities of video communication platforms, the key dimensions of digital socialization of the individual are the mixed reality and virtuality of communication.
У статті розглянуто підходи до побудови сучасної комунікації та організації онлайн консультування з використанням конференцзв’язку практичним психологом закладу загальної середньої освіти в умовах карантинних обмежень та правового режиму воєнного стану. Запропоновано шляхи реалізації психологом професійних функцій з використанням вебзастосунків у синхронній взаємодії. Охарактеризовано істотні відмінності очного та онлайн консультування, які необхідно враховувати фахівцям при наданні послуг. Окреслено можливості адаптування процесу офлайн психологічного консультування до умов його проведення в онлайні, що передбачає врахування особливостей інтеграції цифрових технологій у когнітивну та соціальну систему особистості з огляду на цифрове розширення змісту комунікації. Окреслено особливості роботи практичних психологів у закладі загальної середньої освіти, основні завдання індивідуального та групового процесу онлайн консультування. Виявлено, що в умовах сучасної комунікації з використанням можливостей платформ відеозв’язку ключовими вимірами цифрової соціалізації особистості є віртуальність, оперативність та безпека під час взаємодії. Описано реалізацію авторської програми підвищення кваліфікації практичних психологів у синхронному режимі навчання. За результатами опитування учасників навчання з’ясовано, що умови роботи в режимі синхронної комунікації з використанням можливостей сервісу відеозв’язку сприяють формуванню нових переконань, знань, навичок, умінь, звичок, змінюють рівні професійної компетентності практичного психолога та розширюють межі його професійної майстерності. Основну увагу акцентовано на використанні можливостей платформ та застосунків відеозв’язку як засобу організації процесу онлайн консультування. Виокремлено особливості застосування платформ відеоконференцій у режимі реального часу для надання якісної психологічної допомоги учасникам освітнього процесу онлайн.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4908
10.33407/itlt.v92i6.4908
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 92 No. 6 (2022); 61-74
Информационные технологии и средства обучения; Том 92 № 6 (2022); 61-74
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 92 № 6 (2022); 61-74
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 92 ##issue.no## 6 (2022); 61-74
2076-8184
10.33407/itlt.v92i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4908/2095
 
Rights Copyright (c) 2022 Лариса Леонідівна Фамілярська, Любов Антонівна Кльоц
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0