Record Details

Особливості розвитку проєктної культури педагогічних працівників закладів професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733591/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/74-visnyk-hlukhivskoho-natsionalnoho-pedahohichnoho-universytetu-imeni-oleksandra-dovzhenka-2022-vyp-3-50
 
Title Особливості розвитку проєктної культури педагогічних працівників закладів професійної освіти
Development features of pedagogical staff project culture of vocational education institutions
 
Creator Кравець, С.Г.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті актуалізовано значення розвитку проєктної культури педагогічних працівників закладів професійної освіти задля підвищення показників інтелектуального зростання держави та досягнення добробуту суспільного життя у воєнний та післявоєнний періоди. Визначено особливості розвитку проєктної культури педагогічних працівників закладів професійної освіти: усвідомленість та примноження результатами проєктної діяльності морально-ціннісної системи й моральної культури суспільства; взаємозалежність і творчо-інноваційне взаємозбагачення проєктної культури із педагогічною культурою; планування та здійснення самоосвітньої діяльності в інтравертній та екстравертній педагогічних системах; проєктування змісту професійної освіти задля забезпечення якісної професійної підготовки майбутніх фахівців; розширення спектру професійних ролей у процесі проєктування та впровадження інноваційних педагогічних технологій; рефлексія результатів проєктної діяльності та прогнозування шляхів самовдосконаленням для ефективного здійснення інноваційно-проєктної діяльності у системі професійної освіти.
Introduction. The project culture development of pedagogical staff of vocational education institutions is aimed at increasing the indicators of intellectual growth of the state and achieving the well-being of public life in the wartime and post-war periods.
Methods. Analysis of scientific works, legislative acts and regulatory documents, induction and deduction, systematization and generalization were used.
Purpose. The article aims to justify the development of the project culture of the teaching staff of vocational education institutions.
Results. The article analyses the importance of project culture development of pedagogical staff of vocational education institutions, taking into account the current state of the vocational education system and the prospects for its development by social realities. It is found that the development of the project culture of pedagogical staff will contribute to the implementation of educational reforms with the attraction of investments aimed at the development of innovative educational reforms and research projects. The project culture development of pedagogical staff of vocational education institutions is a purposeful process of their conscious professional development, which involves effective transformational activities for the implementation of educational and production innovations by the needs of the personality of the pedagogical staff, the education applicant, the vocational education institution, cultural characteristics and economic problems.
Originality. The development features of pedagogical staff project culture of vocational education institutions are determined by the principles of cultural relevance and the implication of different cultures in the field of pedagogical activity.
Conclusion. Development features of pedagogical staff project culture of vocational education institutions: awareness and multiplication of the results of project activities of the moral and value system and moral culture of society; interdependence and creative and innovative mutual enrichment of project culture with pedagogical culture; planning and implementation of self-educational activities in introverted and extroverted pedagogical systems; designing the content of vocational education to ensure quality vocational training of future specialists; expanding the range of professional roles in the process of designing and implementing innovative pedagogical technologies; reflection on the results of project activities and forecasting ways of self-improvement for the effective implementation of innovative project activities in the system of vocational education.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733591/1/Kravets%20S..pdf
- Кравець, С.Г. (orcid.org/0000-0002-8878-6241 <http://orcid.org/0000-0002-8878-6241>) (2022) Development features of pedagogical staff project culture of vocational education institutions Bulletin of Oleksander Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences, 3 (1) (50). pp. 245-251. ISSN 2410-0897