Record Details

Принципи розроблення та застосування екоорієнтованих педагогічних технологій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733579/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/74-visnyk-hlukhivskoho-natsionalnoho-pedahohichnoho-universytetu-imeni-oleksandra-dovzhenka-2022-vyp-3-50
 
Title Принципи розроблення та застосування екоорієнтованих педагогічних технологій
Principles of development and application of eco-oriented pedagogical technologies
 
Creator Каленський, А.А.
Герлянд, Т.М.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті констатовано, що в нормативних документах та в наукових працях дослідників розглянуті основні принципи екологічної політики ЄС (субсидіарності; обережності; профілактики; принцип «винного»; екологічної орієнтованості; інтеграції екологічної політики у розробку і проведення всіх інших політик Європейського Союзу), та принципами державної екологічної політики (відкритості, підзвітності, гласності органів державної влади; участі громадськості у формуванні державної політики; дотримання екологічних прав громадян; заохочення до ведення екологічно відповідального бізнесу та екологічно свідомої поведінки громадян; запобігання екологічній шкоді; міжнародної співпраці та євроінтеграції) і принципи в галузі екологічної освіти (системність, систематичність і безперервність; орієнтація на ідею цілісності природи, універсальності зв'язків всіх природних компонентів і процесів; міждисциплінарність; краєзнавчий принцип; конкретність та об'єктивність знань, умінь та навичок; поєднання високопрофесійних екологічних знань з високоморальними загальнолюдськими цінностями) України.
Обґрунтовано принципи розроблення та застосування екоорієнтованих педагогічних технологій, а саме: орієнтації на чітко і детально визначені цілі; елективності навчання (дидактичного вибору); суб’єктності навчання, варіативності навчання, педагогічної компетентності, професійних аналогій і запозичень; природовідності; завершеності.
Екоорієнтована педагогічна технологія – це сукупність принципів практичного втілення закономірностей формування екологічно відповідальної особистості, яка орієнтується в екологічних проблемах на виробництві, сприяє збереженню та захисту навколишнього середовища.
Introduction. Environmental education, in its essence, should be a long-term and interdisciplinary process of learning how to solve the main problems of the environment and how to solve them, and providing the opportunity to apply this knowledge to protect the environment in its entirety. The growth of requirements for environmental education of future qualified workers is hampered by the insufficient development of the theoretical foundations of the formation of ecological thinking and consciousness of the specified specialists.
The removal of this contradiction to a certain extent can be ensured by substantiating the principles of development and application of eco-oriented pedagogical technologies in professional (vocational and technical) education.
The aim of the article is justification of the principles of development and application of eco-oriented pedagogical technologies in professional (vocational and technical) education.
Methods. Psychological and educational literature analysis, analogy, induction and deduction.
Results. Environmental education is an extremely complex, multifaceted phenomenon aimed at achieving harmony in the relations between man, society and the environment. Eco-oriented pedagogical technologies, which include a complex of methods, techniques, means and forms of ecological knowledge and the formation of appropriate behavior in solving pedagogical, ecological, environmental and health preserving tasks, will contribute to the achievement of this harmony.
Based on the regulatory framework and principles of environmental education and also the legitimacy of the existence of a leading (or leading) classification of pedagogical principles for the development and application of eco-oriented pedagogical technologies in professional education institutions. The principles of development and application of eco-oriented pedagogical technologies are substantiated, namely: orientation towards clearly defined and detailed goals; electives of education (didactic choice); subjectivity of learning, variability of learning, pedagogical competence, professional analogies and borrowings; nature studies; completeness.
Conclusion. As a generalization, it is possible to point out that the theoretical and methodological justification of the concept of development and application of eco-oriented pedagogical technologies is a comprehensive development based on systemic, competence, technological activities and personality-oriented approaches to creating a concept for which a systematic approach approaches - theoretical and methodological strategy, and personality-oriented - practice-oriented tactics.
Thus, eco-oriented pedagogical technology is a set of principles for the practical implementation of the laws of the formation of an environmentally responsible personality, which focuses on environmental problems at work, contributes to the preservation and protection of the environment.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733579/1/Kalenskyi_Gerliand%20_stattja.pdf
- Каленський, А.А. (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>) and Герлянд, Т.М. (orcid.org/0000-0002-7991-0431 <http://orcid.org/0000-0002-7991-0431>) (2022) Principles of development and application of eco-oriented pedagogical technologies Bulletin of Oleksander Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences, 3 (1) (50). pp. 233-238. ISSN 2410-0897