Record Details

Дидактичні форми організації освітнього процесу сучасного закладу освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733582/
http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/2138
10.52058/2786-6300-2022-1(1)-339-347
 
Title Дидактичні форми організації освітнього процесу сучасного закладу освіти
Didactic forms of a modern educational institution educational process organization
 
Creator Алєксєєва, С.В.
Арістова, Наталія Олександрівна
Малихін, Олександр Володимирович
Попов, Роман
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статті проаналізовано проблему організаційних форм, які необхідно використовувати в освітньому процесі, щоб забезпечити всебічний розвиток особистості, її талантів, інтелектуальних, творчих здібностей, формування компетентностей і цінностей, необхідних для успішної самореалізації. Визначено, що поняття форми навчання пов’язують з його конструкційною організацією, яка обумовлюється змістом, методами, засобами та видами навчальної діяльності учнів. Загалом, право на освіту в Україні забезпечується шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти. Формальна освіта здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою. До видів формальної освіти відносять дошкільну, загальну середню, професійну, вищу, позашкільну та післядипломну освіту. Неформальна освіта – це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій. Інформальна освіта (самоосвіта) передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.
Заклад освіти може організовувати здобуття освіти за будь-якими формами, визначеними законодавством, за наявності необхідних ресурсів (матеріально-технічного, кадрового, навчально-методичного, інформаційного забезпечення освітньої діяльності тощо). Будь-яка форма здобуття освіти передбачає зарахування особи до закладу освіти, у тому числі сімейна, домашня. Це дає можливість особі набути права та обов’язки учня, отримати доступ до користування інфраструктурою закладу освіти, оформити учнівський квиток, розраховувати на дотримання під час навчання стандартів освіти і допомогу педпрацівників в засвоєнні освітньої програми, мати психологічний і соціально-педагогічний супровід, пройти оцінювання навчальних досягнень та/або державну підсумкову атестацію, одержати документ про освіту.
The article analyzes the problem of organizational forms that need to be used in the educational process in order to ensure the comprehensive development of the individual, their talents, intellectual, creative abilities, the formation of competencies and values necessary for successful self-realization. It is determined that the concept of a form of learning is associated with its structural organization, which is determined by the content, methods, means and types of students' educational activities. In general, the Right to gain education in Ukraine is ensured through formal, non-formal and informal education. Formal education is obtained according to educational programs in accordance with the levels of education defined by the legislation, branches of knowledge, specialties (professions) and provides for the achievement by applicants of education defined by the Standards of Education of the results of training of the corresponding level of education and obtaining qualifications recognized by the State. Types of formal education include Pre-school, General Secondary, Vocational, Higher, Extracurricular and Postgraduate education. Non-formal education is an education that is usually acquired through educational programs and does not provide for the award of State-recognized educational qualifications by level of education, but may end with the assignment of professional and/or partial educational qualifications. Informal education (self-education) provides for the self-organized acquisition of certain competencies by a person, in particular during daily activities related to professional, social or other activities, family or leisure. An Educational Institution can organize education in any form defined by law, if the necessary resources are available (material and technical, personnel, educational and methodological, informational support for activities, etc.). Any form of education involves enrolling a person in an Educational Institution, including family and home education. This allows a person to acquire the rights and obligations of a student, get access to the use of the infrastructure of an Educational Institution, issue a student ID card, count on compliance with Educational Standards during training and the help of teachers in mastering the educational program, have psychological and socio-pedagogical support, pass an assessment of educational achievements and/or State Final Certification, get an education document.
 
Publisher ФОП Жукова Ірина Віталіївна
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733582/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%A1.%D0%92._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>), Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>), Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Попов, Роман (orcid.org/0000-0002-2812-6620 <http://orcid.org/0000-0002-2812-6620>) (2022) Didactic forms of a modern educational institution educational process organization Актуальні питання у сучасній науці (Серія «Історія», Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управління», Серія «Техніка»), 1 (1). pp. 339-347. ISSN 2786-6300
10.52058/2786-6300-2022-1(1)-339-347
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2786-6300-2022-1(1)-339-347