Record Details

Характеристика учня в працях представників експериментальної педагогіки O. Нечаєва та Г. Россолімо

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/722911/
http://npo.kubg.edu.ua/article/view/199976
10.28925/1609-8595.2020.1.9
 
Title Характеристика учня в працях представників експериментальної педагогіки O. Нечаєва та Г. Россолімо
Characteristic of a student in experimental pedagogy by O. Nechaev and G. Rossolimo
 
Creator Mikhno, Oleksandr
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті на основі аналізу праць учених – представників експериментальної педагогіки Олександра Нечаєва (1870–1947) та Григорія Россолімо (1860–1928) висвітлено їхній внесок у розроблення проблеми характеристики учня. Доведено, що обидва вчені зазначеній проблемі приділяли особливу увагу, розробляючи її у таких аспектах: обґрунтування необхідності вивчення вчителем учня та підвищення психологічних знань учителя (О. Нечаєв), створення планів вивчення школяра у формі спеціальних питальників з детальним рекомендаціями щодо користування ними (О. Нечаєв, Г. Россолімо), оформлення результатів вивчення учня у вигляді «психологічного профілю», що був наочним (графічним) зображенням характеристики (Г. Россолімо). У статті обґрунтовано, що, розробляючи профіль учня, О. Нечаєв виходив з необхідності враховувати індивідуальні здібності та схильності вихованця в навчальному процесі, які можна було б ефективно здійснити на основі вивчення учень з подальшим складанням профілю учня.
Акцентовано, що стосунки між вченими були важливими у розвитку наукових ідей: Г. Россолімо пов’язував виникнення свого методу «психологічного профілю» безпосередньо з ідеями О. Нечаєва. У висновках підкреслено, що психологічні характеристики різних типів, розроблені Россолімо, були його внеском у типологію дитинства, поряд із типологією П. Лесгафта. Ці типології є вагомою допомогою вчителя в процесі навчання школяра та складання його профілю. Акцентовано, що експериментальна педагогіка – це науковий феномен, назва котрого відображає основний метод отримання емпіричних знань – експеримент, який мав гарантувати об’єктивність отриманих даних, виводячи педагогіку на рівень точних наук.
In the article, based on the analysis of the works of scientists – the representatives of experimental pedagogy Olexandr Nechaev (1870–1947) and Grigory Rossolimo (1860–1928), their contribution to the development of the problem of the pupil’s profile is highlighted. It has been proved that both scientists paid special attention to this issue, developing it in the following aspects: substantiation of the necessity of studying a pupil by the teacher and improvement of psychological knowledge of the teacher (O. Nechaev); creation of plans for studying the pupil in the form of special questionnaires with detailed recommendations on their use (O. Nechaev, G. Rossolimo), filling out the results of studying the pupil in the form of «psychological profile», which was a graphic representation of the profile (G. Rossolimo). It has been substantiated that, developing a problem of the pupil’s profile, O. Nechaev proceeded from the need to take into account the individual abilities and inclinations of the pupil in the educational process, which could be effectively carried out on the basis of studying the pupil with the subsequent compilation of the pupil’s profile. It has been well-reasoned that relations between scientists were significant in the development of scientific ideas: G. Rossolimo linked the emergence of his method of «psychological profile» directly with the ideas of O. Nechaev. It has been emphasized that the psychological characteristics of various types given by Rossolimo were his contribution to the typology of childhood, along with the typology of P.
Lesgaft. These typologies are a significant help to the teacher in the process of learning the pupil and compilation of his profile. It has been emphasized that experimental pedagogy is a scientific phenomenon, the name of which reflects the main method of obtaining empirical knowledge — an experiment that was supposed to guarantee the objectivity of the data obtained, bringing pedagogy to the level of exact sciences; the concept of «experimental pedagogy» is established within the limits of historical–pedagogical discourse as a definition of the scientific phenomenon, characteristic only for the beginning of the XX century.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/722911/1/199976-446708-1-SM.pdf
- Mikhno, Oleksandr (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2020) Characteristic of a student in experimental pedagogy by O. Nechaev and G. Rossolimo Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія: Педагогічні науки, 1 (62). pp. 61-67. ISSN 2412-0774
10.28925/1609-8595.2020.1.9
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.28925/1609-8595.2020.1.9