Record Details

Психологічні ресурси взаємодії школи, сім`ї, громади : практичний посібник

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733573/
https://ispp.org.ua/2022/08/31/praktichnij-posibnik-psixologichni-resursi-vzayemodiii-shkoli-simii-gromadi-g-m-bevz-m-s-kanibolocka/
 
Title Психологічні ресурси взаємодії школи, сім`ї, громади : практичний посібник
Psychological resources of school, family, community interaction: a practical guide
 
Creator Бевз, Г. М.
Каніболоцька, М.С.
Кравчук, С.Л.
Мельник, Аліна Юріївна
Петренко, Ірина Володимірівна
Чуніхіна, Світлана Леонідівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description У посібнику наведено опис психологічних ресурсів взаємодії школи, сім’ї, громади в процесі реалізації освітніх реформ. Представлено психологічні концепції почуття причетності та відкритості суджень, які створюють необхідні передумови формування довіри до освітніх інновацій. Показано роль рефлексивних та діалогових практик у професійній діяльності педагогів і в системі післядипломної педагогічної освіти. Окреслено спільні та відмінні уявлення стейкхолдерів освіти щодо Нової української школи, розкрито відмінності їхніх рольових позицій. Проаналізовано іноземний досвід упровадження освітніх реформ.
Адресовано менеджерам освіти, психологам, учителям, соціальним педагогам, батькам, представникам органів місцевого самоврядування та громадських організацій, державним службовцям, викладачам системи післядипломної педагогічної освіти та широкому колу зацікавлених цією проблематикою читачів.
The manual provides a description of the psychological resources of school, family, and community interaction in the process of implementing educational reforms. The psychological concepts of a sense of involvement and openness of judgments are presented, which create the necessary prerequisites for the formation of trust in educational innovations. The role of reflective and dialogic practices in the professional activity of teachers and in the system of postgraduate pedagogical education is shown. The common and different views of education stakeholders regarding the New Ukrainian School are outlined, and the differences in their role positions are revealed. The foreign experience of implementing educational reforms is analyzed.
It is addressed to education managers, psychologists, teachers, social pedagogues, parents, representatives of local self-government bodies and public organizations, civil servants, teachers of the postgraduate pedagogical education system and a wide range of readers interested in this issue.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Contributor Бевз, Г. М.
Каніболоцька, М.С.
 
Date 2022
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733573/1/prpos-bevzkanibol-2022.pdf
Бевз, Г. М. (orcid.org/0000‐0003‐2487‐5429 <http://orcid.org/0000‐0003‐2487‐5429>), Каніболоцька, М.С. (orcid.org/0000-0002-3608-3958 <http://orcid.org/0000-0002-3608-3958>), Кравчук, С.Л. (orcid.org/0000-0002-6951-1912 <http://orcid.org/0000-0002-6951-1912>), Мельник, Аліна Юріївна (orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770 <http://orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770>), Петренко, Ірина Володимірівна (orcid.org/0000-0002-5900-0852 <http://orcid.org/0000-0002-5900-0852>) and Чуніхіна, Світлана Леонідівна (orcid.org/0000-0002-0813-6741 <http://orcid.org/0000-0002-0813-6741>) (2022) Psychological resources of school, family, community interaction: a practical guide Імекс-ЛТД, м. Кропивницький, Україна. ISBN 978-966-189-668-9