Record Details

Модель формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/733467/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/799
 
Title Модель формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток
Formation of future specialists’ professional competence oriented on sustainable development: factors and algorithm of model development
 
Creator Кулалаєва, Наталя Валеріївна
Гайдук, О.В.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність. У статті обґрунтовано необхідність розроблення моделі професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників, орієнтованої на сталий розвиток, за результатами аналізу чинників її формування.
Мета статті полягає у структуруванні та аналізі чинників формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток, і висвітленні етапів розроблення його моделі на прикладі професій, пов’язаних із виробництвом продуктів харчування у ФРН для адаптації означеного досвіду до системи вітчизняної професійної освіти.
Методи: теоретичні (аналіз, синтез, інтерпретація, абстрагування, узагальнення, аналогія та порівняння – для структурування та аналізу чинників формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток); моделювання – для представлення етапів розроблення його моделі; порівняльні – для адаптації досвіду ФРН до умов вітчизняної системи професійної освіти.
Результати. Здійснені авторами структурування та аналіз чинників формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток, дали можливість визначити рівні їхнього розподілу відповідно до сфер сталого розвитку (екологічної, соціальної та економічної), а саме: міжнародний, національний, регіональний, галузевий та інституційний (підприємство-заклад професійної освіти). Висвітлено етапи розроблення моделі формування у майбутніх фахівців професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток, на прикладі професій, пов’язаних із виробництвом продуктів харчування у ФРН, що сприятиме кращої адаптації означеного досвіду до системи вітчизняної професійної освіти.
Висновки. Професійну компетентність, орієнтовану на сталий розвиток, визначено як інтегративне утворення, що ґрунтується на ключових, загальнопрофесійних і професійних компетентностях, набутих майбутніми фахівцями у закладі професійної освіти з урахуванням Цілей сталого розвитку в змісті освіти та забезпечує здатність діяти відповідно до принципів сталого розвитку, соціально відповідально та суб’єктивно осмислено. Алгоритм розроблення моделі формування професійної компетентності, орієнтованої на сталий розвиток, у майбутніх фахівців складається з чотирьох етапів: визначенні робочих процесів, що є основою виробництва відповідної галузі; з’ясуванні аспектів роботи, що стосуються сталого розвитку; структуруванні та відборі змісту професійної освіти до матриці компетентності; формулюванні цілей та змісту компетентностей.
Relevance. The article substantiates the need to develop a model of future skilled workers’ professional competence, oriented towards sustainable development, based on the results of the analysis of the factors of its formation.
The purpose of the article is to structure and analyze the factors of the formation of future specialists’ professional competence aimed at sustainable development, and to highlight the stages of development of its model on the example of professions related to the production of food products in Germany to adapt the specified experience to the system of domestic vocational education.
Methods: theoretical (analysis, synthesis, interpretation, abstraction, generalization, analogy and comparison – for structuring and analysis of the factors of formation of future specialists’ professional competence aimed at sustainable development); modeling – to represent the stages of developing its model; comparative – to adapt the experience of the Federal Republic of Germany to the conditions of the domestic system of vocational education.
The results. The authors' structuring and analysis of the factors of formation of future specialists’ professional competence focused on sustainable development made it possible to determine the levels of their distribution according to the spheres of sustainable development (ecological, social and economic), namely: international, national, regional, industrial and institutional (enterprise-institution of vocational education). The stages of development of a model for the formation of future specialists’ professional competence, oriented towards sustainable development, are highlighted, using the example of professions related to the production of food products in Germany, which will contribute to better adaptation of the specified experience to the system of domestic vocational education.
Conclusions. Professional competence focused on sustainable development is defined as an integrative education based on key, general professional and professional competences acquired by future specialists in a professional education institution considering the Sustainable Development Goals in the content of education and ensuring the ability to act in accordance with the principles of sustainable development (socially responsible and subjectively meaningful). The algorithm for developing a model for the formation of future specialists’ professional competence, oriented towards sustainable development, consists of four stages: determination of work processes, which are the basis of production in the relevant industry; clarification of aspects of work related to sustainable development; structuring and selection of the content of vocational education to the competence matrix; formulation of goals and content of competences.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/733467/1/799_%D1%83%D0%BA%D1%80_.pdf
- Кулалаєва, Наталя Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Гайдук, О.В. (orcid.org/0000-0002-2290-6669 <http://orcid.org/0000-0002-2290-6669>) (2022) Formation of future specialists’ professional competence oriented on sustainable development: factors and algorithm of model development Professional pedagogics, 2 (25). pp. 23-31. ISSN 2707-3092