Training Future Social Workers for Preventive-Corrective Work by Methods of Neuropsychology and Neurocorrection of Deviant Adolescent Behaviour
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/733462/
https://lumenpublishing.com/journals/index.php/brain/article/view/5012 10.18662/brain/13.2/340 |
|
Title |
Training Future Social Workers for Preventive-Corrective Work by Methods of Neuropsychology and Neurocorrection of Deviant Adolescent Behaviour
Підготовка майбутніх соціальних працівників до профілактично-корекційної роботи за методами нейропсихології та нейрокорекції девіантної поведінки підлітків |
|
Creator |
Kovalenko, Inna
Oros, Oleksandra Chorna, Iryna Borodinа, Oksana Zamashkina, Olha Bybyk, Daria |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
The article shows that adolescents are most psychologically vulnerable to multi-vector social influences of today, an abundance of both positive and negative social factors and the declining role of moral values in civil society. Also, it highlights a special role of social workers in the socialization of deviant adolescents. Indeed, it is social workers who ensure cooperation among parents, teachers, law enforcement agencies, social services agencies, psychologists, speech therapists and psychotherapists to prevent juvenile misdemeanours in the framework of value-based education. The areas of socio-psychological assistance provided by social workers to deviant adolescents are prevention and intervention (neurocorrection and coping). To help adolescents cope with deviant behaviour under the guidance of social workers, one must teach them to make choices, assess the consequences of their decisions, regulate emotional processes and organize their lives under generally accepted norms. In the long run, it will become possible to mitigate existing psychological disorders and ensure their socialization. Given the social significance of social work, it is crucial to expand the boundaries of corresponding training by developing interdisciplinary competencies, especially in the field of practical neuropsychology. Finally, the article analyzes the main methods of neuropsychological correction and preventive work with deviant adolescents under the compulsory supervision of social workers.
У статті показано, що підлітки є найбільш психологічно вразливими до багатовекторності соціальних впливів сучасності, великої кількості як позитивних, так і негативних соціальних чинників та зниження ролі моральних цінностей у громадянському суспільстві. Також висвітлюється особлива роль соціальних працівників у соціалізації девіантних підлітків. Дійсно, саме соціальні працівники забезпечують взаємодію батьків, педагогів, правоохоронних органів, соціальних служб, психологів, логопедів та психотерапевтів для запобігання правопорушенням серед неповнолітніх у рамках ціннісного виховання. Напрямами соціально-психологічної допомоги, яку надають соціальні працівники девіантним підліткам, є профілактика та інтервенція (нейрокорекція та копінг). Щоб допомогти підліткам впоратися з девіантною поведінкою під керівництвом соціальних працівників, необхідно навчити їх робити вибір, оцінювати наслідки своїх рішень, регулювати емоційні процеси та організовувати своє життя за загальноприйнятими нормами. У довгостроковій перспективі стане можливим послаблення наявних психологічних розладів і забезпечення їх соціалізації. Враховуючи соціальну значущість соціальної роботи, вкрай важливо розширити межі відповідної підготовки шляхом розвитку міждисциплінарних компетенцій, особливо у сфері практичної нейропсихології. Насамкінець у статті проаналізовано основні методи нейропсихологічної корекції та профілактичної роботи з девіантними підлітками під примусовим наглядом соціальних працівників. |
|
Publisher |
LUMEN Publishing
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/733462/1/Bybyk_7_2022.pdf
- Kovalenko, Inna (orcid.org/0000-0001-5633-0234 <http://orcid.org/0000-0001-5633-0234>), Oros, Oleksandra (orcid.org/0000-0001-8029-4210 <http://orcid.org/0000-0001-8029-4210>), Chorna, Iryna (orcid.org/0000-0001-6947-1140 <http://orcid.org/0000-0001-6947-1140>), Borodinа, Oksana (orcid.org/0000-0002-2777-2508 <http://orcid.org/0000-0002-2777-2508>), Zamashkina, Olha (orcid.org/0000-0001-7343-3497 <http://orcid.org/0000-0001-7343-3497>) and Bybyk, Daria (orcid.org/0000-0001-9947-8503 <http://orcid.org/0000-0001-9947-8503>) (2022) Training Future Social Workers for Preventive-Corrective Work by Methods of Neuropsychology and Neurocorrection of Deviant Adolescent Behaviour BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 2 (13). pp. 211-244. ISSN 2068-0473 10.18662/brain/13.2/340 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.18662/brain/13.2/340
|
|